SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Elementary Harmony with the Piano - OPBH2H103A
Title: Základy harmonie u klavíru
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (15.09.2020)
Praktická harmonie představuje výběr z nauky o harmonii, a to těch jevů, jejichž praktické ovládání na klávesovém hudebním nástroji je nezbytnou podmínkou pro výkon povolání hudebního pedagoga. Předmět je zaměřen na seznámení se základy klasicko-romantické harmonie (trojzvuky a stěžejní čtyřzvuky i vícezvuky v oblasti diatoniky, mimotonální dominanty v oblasti chromatiky). Jevy jsou prezentovány na problematice úprav lidových písní, které představují jednak materiál vysokých estetických kvalit, jednak látku v rámci studia hudební pedagogiky nepostradatelnou. Materiál lidové písně se v tomto kontextu stává nezbytným předpokladem pro zvládnutí teoretických problémů harmonie i ostatních hudebně teoretických a hudebně historických disciplín, ale také pro osvojení dovedností v disciplínách praktických. Výuka může probíhat částečně e-learningem (prostřední Moodle), nebo on-line (Skype nebo Microsoft Teams).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (11.09.2017)

Cíl předmětu spočívá v prezentaci a osvojení poznatků a v získání dovednosti praktického uplatnění klasicko-romantického harmonického materiálu se zaměřením na diatoniku a mimotonální akordy. Prostředkem praktického osvojování dovedností je harmonizace a klavírní stylizace doprovodu lidové písně.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.09.2020)

Výuka dr. Bělohlávkové:

On-line výuka - Microsoft Teams - dle individuální oboustranné domluvy se studenty. Přesné datum konání a link budou s týdenním předstihem doplňovány.

Studenti budou na on-line výuku upozorňováni připomínkou e-mailem.

 

Výuka dr. Dvořákové: v procesu schvalování žádosti o prezenční výuku

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (11.09.2017)

 

BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1995. 118 s. ISBN 80-7043-151-2.

KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. 6. vyd. Praha : Supraphon, 1981. 194 s.

NEDĚLKA, M. Průvodce učitele praktickou harmonií. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004. 111 s. ISBN 80- 7290-152-4.

NEDĚLKA, M. Vícehlasá úprava lidové písně ve výuce praktické harmonie. In: Živá hudba XI. Praha : AMU, 1992, s. 79 - 88.

PECHÁČEK, S. Hra písní na klavír. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 1999. 76 s.

TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 1. vyd. Praha : HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (18.09.2018)

Praktická prezentace 20 lidových písní dle vlastního výběru hraných zpaměti na klávesovém nástroji (s příslušnou stylizací doprovodu), s využitím hlavních, vedlejších a mimotonálních funkcí. Součástí praktické prezentace je harmonická analýza těchto vybraných písní.

Ve výběru budou zahrnuty písně  - viz praktická část Bc. státní zkoušky z oboru Hudební výchova.

  1. Mateník, furiant – Kucmoch; Co je po takové panence; Vosy, vosy; Sedlák, sedlák; Když jsem koníčky pásával
  2. Polka, pochod – A já sám; Kdyby byl Bavorov; Beskyde, Beskyde; Okolo Frýdku
  3. Valčík, menuet (minet) – Okolo Súče; Plavala husička po Dunaji; Tamhle za vodou
  4. Píseň recitativního typu – Mikulecké pole; Ej, hory, hory
  5. Píseň s předtaktím či s korunou – Teče voda, teče; Ó, Velvary; Já mám svou panenku v Roudnici; Měla jsem holoubka
  6. Píseň s tempovou změnou – Okolo Třeboně; Anička, dušička, kde si bola
  7. Mollová píseň bez tóninového vybočení a s vybočením do paralelní dur – Ej, lásko, lásko; Týnom, tánom; Dobrú noc, má milá; Až já pojedu přes ten les
  8. Durová píseň s tóninovým vybočením – Jenom ty mně, má panenko, pověz; Černá vlna na bílém beránku
  9. Píseň v církevním (folklorním) modu – Sela sem já maryjánek; Když sem byla u maměnky v domě; Náš Janyčko malovaný
  10. Malá písňová forma dvoudílná bez návratu a s malým návratem – Kdybys měla, má panenko; Na našem dvoře
  11. Malá písňová forma trojdílná s velkým návratem – Měsíček svítí; Pásla ovečky
  12. Kde domov můj
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html