SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Sight Singing and Ear Training I - OPBH2H101A
Title: Intonace a sluchová výchova I
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)
The course is focused on the acquisition of basic intonation and rhythmic skills and auditory analysis as an integral part of auditory training. By combining the tonal and interval methods, on the one hand, it develops relative hearing, singing according to notation and intonation purity of singing, on the other hand, it improves the auditory analysis of melodies and chords. It offers methodological procedures for solving intonation problems, the acquisition of which leads to the reproduction of music notation without the support of a musical instrument and the ability to record simple melodies and intervals.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

 

Schopnost čtení notového zápisu. Sluchová analýza a zápis durových a mollových stupnic, intervalů, kvintakordů durových a mollových, rytmicko melodických úryvků a lidových písní. 

 

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (30.01.2021)

Vzhledem k mimořádné situaci  bude výuka nadále vyučována distančně na platformě MS Teams. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová analýza. I. díl. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta 2006. ISBN 80-7290-261-X.

Doporučená literatura:

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova III - část praktická.Praha: SPN, 1984. 146 s.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha: Edit, 1998. 304 s.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

 

 

1. Opakování durových stupnic. Solmizační slabiky. Skripta (S. Pecháček I) s. 10 -22.

2. Durový tónický kvintakord a jeho melodické obměny. Rozšířený T5 v dur. S. 40-41. Úkol: najít písničku na rozšířený kvintakord a umět ji zapsat. Cv.: 15/3,19/2,3.

3. Kombinace stupnicových postupů a rozloženého T5. Obraty kvintakordu. S. 44-47. 

4. Intervaly v. a m. tercie v kvintakordu, č.4,5,8. S. 66-71. Zk.: 47,48/1,2,3 solm.

5. Terciové postupy v dur. S. 76-78. Intervaly velká a malá sekunda. S. 37.

6. Mollové stupnice. S. 23-25. 

7. Mollový kvintakord. Intonace v moll. S. 52-62.

8. Terciové postupy v moll. S. 82-89.

9. Zmenšený a zvětšený kvintakord. Kvintakordy na všech stupních dur. stupnice. S. 93-102.  

10. Intervaly velká a malá sexta. S. 112-113.

11. Opakování. Zápočtový test.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (29.01.2021)

1. Pravidelná účast v semináři, maximálně povolené jsou dvě absence. Výjimkou může být individuální studium nebo výborné výsledky v semináři - po domluvě s vyučující.

2. Úspěšné zvládnutí probírané látky a doplňujícího sborového materiálu, prověřované průběžným zkoušením a dílčími písemnými diktáty. Zpěv z listu na úrovni probírané látky.

3. Úspěšné zvládnutí probrané látky, prověřené v závěru semestru písemným testem a ústním zkoušením z látky 1. semestru. Z prvního dílu skript S. Pecháčka si připravte všechna cvičení

všechny písničky, vybraná cvičení solmizačně, dále doplňující sborový materiál (bude zaslán po úvodních lekcích podle složení a úrovně skupin). Z listu: lidové písně a snazší sborová partitura.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html