SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Introduction to German Linguistics - OPBG4G013A
Title: Úvod do studia lingvistiky
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2025
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 56 / 38 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Annotation -
The content of the course consists of the following thematic areas: the study of German within the framework of foreign language philology. Linguistics, its subject and methods of research. Language as a means of communication, the functions of language; language as a sign system. Geographical, social and contextual-functional stratification of language. Genealogical and morphological classification of NJ. Systematization of sub-disciplines of linguistics. Individual meaning-making levels in NJ (phonetics, phonology, morphology, lexicology, syntax). Textual linguistics (and basic information about the concept of style and functional style types.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Aim of the course - Czech

Celkovým cílem předmětu je osvojení nového náhledu na jazyk, který byl studenty dosud vnímán pouze z perspektivy uživatele a chápán pouze jako nástroj k dorozumění se a osvojení potřebných znalostí umožňujících vzdělanostní růst. Cílem je vytvořit základ nového povědomí o jazyce prostřednictvím osvojení základů různých lingvistických disciplín.

Cílem je osvojení komunikačních modelů v souvislostmi s jazykovými funkcemi.

Cílem je pochopení slova jako základní znakové jednotky v oblasti filologie.

Cílem je pochopení strukturní povahy jazyka, tj. hierarchie na sebe navazujících významotvorných rovin. Cílem je projít se studenty od nejníže postavené roviny (od hlásky – fonetiky a fonologie) k té výše postavené (ke slovu – morfematice, morfologii a poté lexikologii, a poté k větě – syntaxi) a nakonec k završující rovině (k pojmu text a textové lingvistice).

Cílem je zopakování podstaty fungování jednotlivých rovin, které navazuje na teoretické učivo z českého jazyka a jeho rozšíření a osvojení v terminologie v německém jazyce.

Cílem je nácvik dovednosti reflektovat zvolené studium cizojazyčné filologie se zvláštním zřetelem k aspektu interkulturality, jehož součástí je v překládaném pojení kurzu i studium učitelství.

 

Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (01.01.2024)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 90,0
Zakončení Zk
   
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 18 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (01.01.2024)
Course completion requirements - Czech
  • 80% účast, aktivní práce v seminářích.
  • Aktivní práce na domácích úkolech a jejich průběžné odevzdávání.
    • Téma "Jazyk a komunikace" a "Jazyk jako znakový systém" - 22. 10. 2025, zpětná vazba 09. 11. 2025;
    • Téma "Významotvorná rovina slova a věty, tj. morfologie a školní syntax - 24. 11. 2025, zpětná vazba: 15. 12. 2025.
  • Prezentace vybrané kapitoly z dějin lingvistiky: PP, skupinová práce. Datum ústních prezencí: 08. 12. 2025 a 15. 12. 2025. Prezentaci si jednotliví studující individuálně opraví a rozšíří, a to v návaznosti na podněty, které získají při prezentování v semináři. Prezentaci odevzdají jako individuální práci, a to v digitální formě. Termín odevzdání: 04. 01. 2025. S dílčí shodou se počítá. Zpětná vazba: 15. 01. 2026. Možnost jedné opravy, a to do termínu písemné zkoušky.
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Literature - Czech

ŠIMEČKOVÁ, A. Úvod do jazykovědné germanistiky. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0595-3.

BUSCH, A., STENSCHKE, O. Germanistische Linguistik. 2. Auflage. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2008. ISBN 978-3-8233-6414-6.

ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-85787-47-4.

ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc: Vobotia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.

Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. Stuttgart: Alfred Kröner, 2008, xli, 816 s., 2 s. obr. příl. (mapy). ISBN 978-3-520-45204-7.

LÜDELING, A. Grundkurs Sprachwissenschaft. Stuttgart: Klett, 2009. ISBN 978-3-12-939004-7.

ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 9788024619460 .

ČERNÝ, J., HOLEŠ, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.

GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. Auflage: 3., überarb. u. erw. Aufl. München: Iudicium, 1998. ISBN 978-3891292402.

LINKE, A., NUSSBAUER, M., PORTMANN, P. R. Reihe Germanistische Linguistik 121 Kollegbuch: Studienbuch Linguistik. Hammeln: Niemayer, 2004. ISBN 978-3484311213.

MEIBAUER, J. (Hrsg.) Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart, Weimar: Metzler Verlag, 2007. ISBN 978-3-476-02141-0.

PELZ, H. Linguistik: Eine Einführung. 1996. Hamburg: Hoffmann and Campe, 1996. ISBN 978-3455103311.

Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (02.01.2024)
Requirements to the exam - Czech

Účast na zkoušce je podmínena splněním podmínek k zakončení předmětu (viz výše)!

Písemná zkouška se skládá za dvou částí. Test se zaměřuje pouze na oblast textu a stylu (ostatní témata byla prozkoušena formou vypracování úkolů). Zásadní je znalost problematiky v NJ (znalost terminologie a další slovní zásoby), dovednost práce s odbornou, tj. i cizojazyčnou literaturou a schopnost volného slovního projevu o studovaném oboru.

Forma zkoušky:

1.        Písemný test (45 min).

2.       Esej zaměřený na téma interkulturní aspekty učení se cizímu jazyku a jazyk jako prostředek komunikace (45 minut, rozsah 150 slov).

Při psaní testu je nepřípustné pomáhat si vyhledáváním internetových zdrojů, ani využívat jakékoliv jiné pomoci. Mezi oběma částmi zkoušky je desetiminutová přestávka, při psaní eseje je možné používat tištěný slovník. 

Hodnocení kurzu

  • Průběžné úkoly (2x 15 %).
    • V případě neodevzdání úkolu v termínu nebo jeho nedostatečného splnění se úkol stane dodatečnou náplní testu. Test na test bude v tomto případě prodloužen.
  • Prezentace z dějin lingvistiky (30 %).
    • Hodnotí se odevzdaná, nikoliv ústně pronesená verze.
  • Písemná zkouška (20 % test, 10% esej)
Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Syllabus - Czech

)

Přednášky

Září-říjen

Studium germanistiky v rámci cizojazyčné filologie. Problematika němčiny jako cizího jazyka (DaF, DaZ – němčina jako cizí jazyk, němčina jako druhý jazyk). Jazyk jako znakový systém, povaha jazykového znaku (F. de Saussure, Ch. Bühler).

Listopad

Systemizace dílčích jazykovědných disciplín. Jednotlivé významotvorné roviny v NJ (fonetika, fonologie, morfologie, lexikologie, syntax).

Prosinec

Textová lingvistika, stylistika

Cvičení

Viz přednáška + prosinec: prezentace prezentací z dějin lingvistiky.

Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • definuje pojmy filologie, germanistika, interkulturní germanistika, DaF, DaZ, DACH,
  • definuje pojem jazyk z pohledu různých vědeckých disciplín,
  • analyzuje jazyk jako komunikační systém (dle A. Šimečkové, R. Jakobsona, K. Bühlera, F. Schulze von Thuna); definuje pojem jazykové funkce,
  • analyzuje jazyk jako znakový systém (vychází z pojetí znaky F. de Saussura; znaky klasifikuje dle S. Ch. Peirceho),
  • orientuje se v jednotlivých disciplínách strukturní gramatiky (definuje jednotlivé disciplíny a předmět jejich zkoumání, jejich základní jednotky a vztahy mezi těmito jednotkami),
  • prezentuje jednu kapitolu z dějin lingvistiky (v návaznosti na doporučenou literaturu; dokáže parafrázovat a citovat odbornou literaturu),
  • reflektuje svůj zájem o studium cizích jazyků,
  • všechny výsledky učení prezentuje v německém jazyce.

 

Last update: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html