SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Current Problems of Contemporary Linguistics - OPBG3G054B
Title: Aktuální problémy současné lingvistiky
Guaranteed by: Katedra germanistiky (41-KG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: German
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBG4G053B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. Dr. Anja Lobenstein-Reichmann
Annotation -
The aim of the subject is to expand and consolidate knowledge in the morphological and lexical language level with regard to particularly difficult phenomena. The content of the subject consists of: a) morphological phenomena: the use of the article with German nouns, comparative adjectives, realization of negation in a German sentence; b) lexical phenomena: easily interchangeable nouns with different meanings, easily interchangeable verbs with different meanings, easily interchangeable adjectives with different meanings. The work in the seminar is mainly based on the German publication Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den Ausländerunterricht and on the basis of the 2nd part of the exercise book Weg mit den typicalsen Fehlern!.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující:

  • rozvíjí své kompetence v oblasti systematičnosti gramatických prostředků,
  • vhodně použije základní lingvistickou terminologii,
  • vysvětlí gramatické kategorie z kontrastivního pohledu.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Descriptors - Czech

Celková časová zátěž studenta                                       150 hodin

Přidělené kredity                                                                 5

Zakončení                                                                            Z

Přímá výuka

Přednášky:                                                                       1

Cvičení:                                                                            1

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky:                90 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení:                              140 minut

Samostudium literatury (za semestr):                                 15 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr):                          20 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr):                                 20 hodin

Plnění předmětu

Příprava na zápočet                                                             25 hodin

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Pro úspěšné absolvování předmětu musí studenti složit zápočet.

Požadavky k zápočtu:

- aktivní účast na seminářích (70 %) 
- vypracování domácích úkolů

- ústní prezentace

- test

Na absolvování písemného testu je možno využít maximálně 1 řádný a 2 opravné termíny.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literature - Czech

AMELUNG, I., ANTOŇOVÁ, Ch., KERNEROVÁ, J. aj. Hartnäckige Fehler tschechischer Studenten (I). In: Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 2, s. 61 – 63. ISSN 1210-1811.

AMELUNG, I., ANTOŇOVÁ, Ch., KERNEROVÁ, J. aj. Hartnäckige Fehler tschechischer Studenten (II). In: Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 3, s. 95-97. ISSN 1210-1811.

AMELUNG, I., ANTOŇOVÁ, Ch., KERNEROVÁ, J. aj. Hartnäckige Fehler tschechischer Studenten (IV). In: Cizí jazyky,  2000/2001, roč. 44, č. 5, s. 164-165. ISSN 1210-1811.

BEDNARSKÝ, P.  Die Präpositionen an und auf  im Vergleich und ihre Übersetzungsmöglichkeiten ins Tschechische. Cizí jazyky,  1994/1995, roč. 38, č. 7-8. ISSN 1210-1811.

BURGER, H. Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2003. ISBN 3-503-06170-3.

FÖGEN, T. O učení se cizím jazykům ve vztahu k mateřštině (I, II). In: Cizí jazyky, 1998/99, roč. 42, č. 5-6, s. 79, č. 7-8, s. 113-114. ISSN 1210-1811.

RINAS, K. Interferenzfehler deutschsprechender Tschechen. 1. Teil: Negationsfehler. In Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, R 6, Brno: Masarykova univerzita v Brně 2001. ISBN 80-210-2725-8. ISSN 1211-4979.

RINAS, K. Interferenzfehler deutschsprechender Tschechen. 2. Teil: Verdeckte Fehler. In Brünner Beiträge zur Germanistik und Nordistik, R 7, Brno: Masarykova univerzita v Brně 2001. ISBN 80-210-2936-6. ISSN 1211-4979.

RINAS, K. Vorsicht – Fehler! Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2003. ISBN 80-7238-228-4.

ŠTÍCHA, F. Česko-německá srovnávací gramatika. Praha: Argo. ISBN 80-7203-503-7.

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (30.05.2020)
Syllabus - Czech

Témata:

a) jevy morfologické: používání členu u německého substantiva, komparativ adjektiv, realizace negace v německé větě;

b) jevy lexikální: tvarem snadno zaměnitelná substantiva s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná slovesa s odlišným významem, tvarem snadno zaměnitelná adjektiva s odlišným významem.

Práce v semináři probíhá zejména podle německé publikace Helbig, G., Buscha, J. Deutsche Grammatik : Ein Handbuch für den  Ausländerunterricht a na základě 2. dílu cvičebnice Weg mit den typischen Fehlern! 

Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující:

  • charakterizují jazyk a řeč, a to ve vztahu k určité sociální skupině a ve vztahu k celé společnosti,
  • popíše z hlediska kognitivní neuropsychologie a psycholingvistiky vztah jazyka a psychických procesů podílejících se na jeho produkci a porozumění,
  • navrhne souhrn všech kontextů, v nichž se jazykový jev může objevovat,
  • vysvětlí důležitost gramatických jevů a s ohledem na mateřský jazyk uvede možnosti, jak aktivní účast žáků v procesu výuky.
Last update: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html