|
|
|
||
The course allows students to get acquainted with the basic concepts of foreign language didactics (French) and their practical impact on contemporary language teaching in primary and secondary schools and other institutions in the Czech Republic and worldwide. The student will gain theoretical knowledge for further preparation for the future profession of language teacher, as well as terminological apparatus for further in-depth study, including the possibility to study basic texts in the original. The student will also understand the relationship between teaching and reflection. The practical part of the course will focus on the analysis of core curriculum texts and their concretization in everyday school practice (link to the observations and stay at schools).
Topics: Introductory definition of the concepts of foreign language didactics, Terminology of FLE and FLS, Other approaches to language teaching (FLM, FOS, FOU), Teacher-student relationship, Pedagogical triangle, Sociocultural influences on FLE teaching, Intersubjective relationships in language teaching, History of methods and methodologies, Context of FLE and FLS teaching in the world and in our country, Basic documents of language teaching in the world and in our country (CEFR, RVP)
Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Student definuje základní pojmy výuky cizích jazyků (francouzštiny). Student zná obsah základních koncepčních dokumentů spojených s výukou cizích jazyků. Student porovná metody výuky cizích jazyků v historickém i současném úhlu pohledu. Student popíše kontext výuky francouzského jazyka ve světě i v ČR. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (24.05.2024)
|
|
||
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 20 minut (aktivizace obsahů z předchozích přednášek) Seminární práce 10 hodin (konkretizace zvoleného didaktického pojmu v učebnicích jazyka) Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
1. Aktivní účast na seminářích, tolerují se max. 3 absence za semestr, 2. průběžné a včasné plnění všech zadaných úkolů, 3. splnění zápočtového testu na min. 70 % úspěšnosti, přičemž na zápočet je vypisován jeden řádný a jeden opravný termín. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006. MARTINEZ, P. La didactique des langues étrangères. Paris : Collection Que sais-je? PUF, 2018. BERTOCCHINI, P.,COSTANZO, E. Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání) Coll. Cadre européen commun de références pour les langues : Apprendre, enseigner, évaluer. Conseil de l’Europe, 2001. CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003. CUQ, J.-P. a I. GRUCA. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005. HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2013. ROBERT, J.-P. (coll.) Faire classe en FLE – Une approche actionnelle et pragmatique. Paris: Hachette FLE, 2011. PUREN, C. Histoire des méthodologies d’enseignement des langues vivantes, Paris: Nathan-CLE international, 1988. Révisée en version numérique en 2012 : https://www.christianpuren.com/mes-travaux/1988a/ Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (17.01.2024)
|
|
||
Setkání 1-3: Úvodní vymezení pojmů didaktiky cizích jazyků, Terminologie FLE a FLS, Další přístupy k výuce jazyka (FLM, FOS, FOU) Výstup: Student definuje základní pojmy didaktiky FLE Setkání 4-5: Vztah učitel-žák, Pedagogický trojúhelník Výstup: Student vyjmenuje několik typů učitele a žáka FLE. Student zhodnotí vlastní přístup k výuce FLE v minulosti i současnosti. Student popíše a vysvětlí vztahy v didaktickém trojúhelníku ve vztahu k výuce FLE.
Setkání 6-7: Sociokulturní vlivy na výuku FLE, Mezipředmětové vztahy ve výuce jazyků Výstup: Student analyzuje výuku FLE z pohledu mezipředmětových vztahů. Student vysvětlí vlivy, které ovlivňují výuku jazyků.
Setkání 8-10: Historie metod a metodologií, Kontext výuky FLE a FLS ve světe a u nás Výstup: Student popíše kontext výuky FLE. Student porovná vybraní metody výuky jazyků v historickém úhlu pohledu.
Setkání 11-12: Základní dokumenty jazykové výuky ve světě a u nás (SERRJ, RVP) Výstup: Student popíše hlavní přínos kurikulárních a koncepčních dokumentů. Student definuje základní pojmy ze SERRJ (plurilingvní a plurikulturní kompetence, deskriptor, akční přístup, mediace) Setkání kombinuje přednáškovou a seminární část předmětu do jednoho celku. Last update: Klinka Tomáš, Mgr., Ph.D. (24.05.2024)
|