SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Phonetics and Phonology I - OPBF2F104A
Title: Fonetika a fonologie I
Guaranteed by: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: French
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Marie Bořek - Dohalská, DrSc.
Is pre-requisite for: OPBF2F107A
Annotation -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (29.10.2019)
The sound of the contemporary French, segmental and suprasegmental features and their mutual relation. Comparative and complex approach with regard to the Czech language (or possibly other languages the students study). The emphasis is put on didactic recommendations for future teaching practice. Familiarization with selected relevant literature on both linguistics and methodology.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.09.2020)

V případě distanční výuky bude předmět zajišťován pomocí MS Teams. V případě zájemců o přednášku z řad nezapsaných studentů či veřejnosti kontaktujte katedru na katerina.esserova@pedf.cuni.cz.

Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (20.12.2019)

DOHALSKÁ, M.; SCHULZOVÁ, O. Fonetika francouzštiny. SPN, Praha 1992.

LÉON, P. Phonétisme et prononciation du Francois. Nathan, Paris, 1992.

WIOLAND, F. Prononcer les mots du Francais. Hachette, Paris, 1991.

FENCLOVÁ, Fonetika francouzštiny jako lingvodidaktický problém. Praha, 2003.

 

NOVÉ : 

ABRY D.- CHALARON M.-L., Les 500 exercices de phonétique, niveau A1/ A2. Paris: Hachette, 2009, CD (6h 45 min nahrávek - vokály, konsonanty, rytmus, intonace, nákresy mluvidel k artikulaci vokálů, konsonantů, cvičení, „slovníček“, aj.)

ABRY D.: Les 500 exercices de phonétique, niveau B1/ B2. Paris: Hachette, 2011

 

www.tv5monde.com

Syllabus - Czech
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (07.09.2020)
  • Respirační, fonační, artikulační ústrojí - základní přehled
  • Vokály – konsonanty – francouzský systém – srovnání s českým systémem
    • Transkripce
  • Vokály ústní - grafika-výslovnost
  • Vokály nosové - grafika-výslovnost
    • časté chyby ve výslovnosti vokálů - didaktický pohled
  • Polokonsonanty
  • Konsonanty – základní dělení
  • Konsonanty závěrové – grafika, výslovnost
  • Konsonanty úžinové – grafika, výslovnost
  • Zvuková stránka souvislé promluvy
    • vázání, slabičné členění        
  • Prosodie – rytmicko-melodická podstata francouzské promluvy
    • Funkce prosodie
    • Přízvuk – funkce přízvuku
  • typy přízvuku
  • Fonostylistika
  • Celkový přehled látky

 

 nástin programu cvičení:

kvalita výslovnosti, chyby v segmentální i suprasegmentálůní rovině

čtení textu – individuální charakteristika chyb – vokály, polokonsonanty

nahrávka čteného textu – individuální analýza        

poslech a opakování úseků promluvy (oprava výslovnosti)

poslech a opakování delších úseků, individuální oprava

procvičování správného rytmicko-melodického členění

komentovaný poslech vybraných textů (nahrávek různého typu rodilých profesionálních ml.)

nahrávky spontánní promluvy na daná témata – individuální analýza

transkripční testy

 

           

 

 

 

 

 

 

Course completion requirements -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (29.10.2019)

transcription test taking place during the semester

oral part: reading aloud of both prepared and unprepared text, questions based on your performance in the credit test (segmental features and prosody of contemporary French)

recordings and their analysis

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html