SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction on Chemistry Didactics - OPBE4E041A
Title: Úvod do didaktiky chemie
Guaranteed by: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 44 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Teacher(s): prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)
Cílem předmětu je charakterizovat didaktiku chemie v soustavě pedagogických věd s diskusí instruktivistického a konstruktivistický přístupu ve výuce chemie. Dalším zaměřením jsou didaktické kategorie v konkretizaci na výuku chemie, a to učení se v chemii, přírodovědnou gramotnost v mezinárodních i národních výzkumech, postoje žáků včetně cest jejich nápravy, kurikulum se zaměřením na chemii, učebnice chemie, ICT ve výuce chemie, výuku přírodních věd/chemie v zahraničí a mimoškolní výuku chemie.
Literature - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

PACHMANN, E., & BENEŠ, P. (1993). Didaktika chemie (část obecná). Praha: Univerzita Karlova v Praze.

PACHMANN, E., & HOFMANN, V. (1981). Obecná didaktika chemie. Praha: SPN.

BÍLEK, M. (2003). Didaktika chemie: výzkum a vysokoškolská výuka. Hradec Králové: Gaudeamus.

ČTRNÁCTOVÁ, H., & BÍLEK, M. (2015). Didaktika chemie. In I. Stuchlíková & T. Janík (Eds.), Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy (pp. 189-224). Brno: Masarykova univerzita. (dostupné v e-versi v Čítárně MUNI).

BÍLEK M. (1997). Výuka chemie s počítačem. Hradec Králové: Gaudeamus.

RUSEK, M., SLAVÍK, J., & NAJVAR, P. (2016). Obsahová konstrukce a didaktické uplatnění přírodovědného edukačního experimentu ve výuce na příkladu chemie. Orbis scholae, 10(2), 71-91.

STUCKEY, M., HOFSTEIN, A., MAMLOK-NAAMAN, R., & EILKS, I. (2013). The meaning of ‘relevance’ in science education and its implications for the science curriculum. Studies in Science Education, 49(1), 1-34.

Portály na WWW (např. www.rvp.cz), Chemicko-didaktické časopisecké zdroje

Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované přednášejícími

Course completion requirements - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

Zpracované portfolio z vybraných tematických celků jako podmínka zápočtu a ústní zkouška – otázky z problematiky témat přednášek s využitím zpracovaného portfolia.

Learning resources - Czech
Last update: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D. (17.01.2024)

Na kontaktní výuku navazují konzultace a samostudium. Studenti mají k dispozici studijní opory v Moodle.

Odkaz na studijní opory v MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8249 (klíč: "akreditacePPV2020")

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html