Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
The course classes, focused on the legacy Antiquity culture left Europe, also deal with trivia and topics from Greco-Roman mythology that have impacted European fine arts, literature, etc. Major focus is laid on Medieval, Renaissance, and Baroque authors and works with apparent link to Latin (or generally Greco-Roman) culture. The individual topics are shown in the syllabus.
The grammar part of the topic of the "second life" of Latin language is served by a Moodle course that expands the textbook J. Kepartová - R. Skopek, Praktická iLatina (see https://publi.cz/books/494/index.html?secured=false#Cover). The consecutive course Classical Traditions I + II should make students capable of comprehending an authentic Latin text from both Classical and Medieval period (i.e. an inscription, a chronicle extract, the text of a Gospel, etc.).
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (04.05.2019)
Ve cvičeních zaměřených na odkaz antické kultury Evropě a světu jsou probírána také témata z reálií, z antické mytologie atd., která ovlivnila evropské výtvarné umění, písemnictví a další oblasti evropské kultury. Hlouběji se zaměřujeme na osobnosti a díla středověké, humanistické a barokní latinské, respektive antikou ovlivněné kultury. Jednotlivá témata viz v sylabu. Pro "druhý život" latiny - gramatickou část bude používán moodle, který navazuje na učebnici J. Kepartová - R. Skopek, Praktická iLatina (https://publi.cz/books/494/index.html?secured=false#Cover). Studenti by měli být schopni po absolvování kurzů Klasické tradice I a II porozumět autentickému latinskému textu z období klasického i pozdějšího (nápis, úryvek kroniky, evangelium ap.).
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Introduce the Bc. students of history to the role of culture of the Antiquity period and Latin language in the culture of Europe.
The consecutive course Classical Traditions I + II should make students capable of understanding the legacy of the Antiquity and comprehending an authentic Latin text from both Classical and Medieval period (i.e. an inscription, a chronicle extract, the text of a Gospel, etc.).
Last update: Mgr. Robert Skopek (26.07.2018)
Cílem kurzu je seznámit studenty bakalářského studia dějepisu s úlohou antické kultury a latiny v evropské kultuře - pokračování Klasických tradic I.
Descriptors -
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (06.10.2020)
In the time of various epidemiologic and quarantine measure, the seminars take place online. The basis is formed by moodle for Classical Traditions II. The teachers communicate with the students regularly via e-mail and correct their homeworks. The explication is given partly through recordings, partly in the framework of MS Teams.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (08.10.2020)
V době různých epidemiologických a karanténních opatření probíhá výuka online. Její kostru tvoří moodle pro Klasické tradice II. Vyučující pravidelně komunikují se studenty mailem a průběžně opravují jejich úkoly. Výklad je podáván zčásti v rámci předtočených nahrávek, zčásti v prostředí MS Teams. Každá paralelka má svůj odkaz, který zapsaní studenti obdrží mailem.
Literature -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (10.12.2019)
Alastair Blanshard, Emily Greenwood, Shane Butler (edd.), řada Classics After Antiquity, zatím 5 svazků (Cambridge University Press)
Hubert Cancik – Helmut Schneider – August F. Landfester (edd.), Der neue Pauly. Enzyklopädie der Antike. Das klassische Altertum und seine Rezeptionsgeschichte: 13 Bände Altertum A - Z, 5 Bände Rezeptions- und Wissenschaftsgeschichte, 1 Registerband J. B. Metzler Verlag. Současně on-line verze v německém a anglickém jazyce, viz litterae ante portas: http://classics.phil.muni.cz/studium/knihovny-a-databaze-uks/litterae-ante-portas
Rupert Berger, Liturgický slovník, Vyšehrad, Praha 2008
Karl Suso Frank, Dějiny křesťanského mnišství, Pietas benedictina 7, Praha 2003
Adam J. Goldwyn – James Nikopoulos (edd.), Brill’s Companion to the Reception of Classics in International Modernism and the Avant-Garde, Leiden – Boston, Brill, 2016
Anthony Grafton – Glenn W. Most – Salvatore Settis, The Classical Tradition, Cambridge, MA; London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2010
Marek Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków, Universitas, 2014
Jaroslav Kadlec, Přehled církevních českých dějin I–II, 2. vyd. Praha, Zvon, 1991
Jan Kalivoda, Verba docent, exempla trahunt. Učebnice latiny pro samostatné studium na základě latinských citátů, živých slov a rčení. Praha: Karolinum, 2011
Craig W. Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, Blackwell Publishing, Malden – Oxford – Victoria 2007
Jana Kepartová, Římané a Evropa, Praha: Karolinum, 2005
Jana Kepartová, Terminologické minimum. Praha: Práh, 1998
Jana Kepartová (ed.), Antika? Zajděte do kina, přečtěte román ..., Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2006
Jana Kepartová – Robert Skopek, Praktická iLatina, Praha: UK, PedF 2017 (https://ecuni.publi.cz/)
Kol. autorů, Encyklopedie antiky, Praha: Academia 1973Eva Kuťáková – Václav Marek – Jana Zachová, Moudrost věků. Lexikon latinských výroků, přísloví a rčení. Praha: Leda, 2002
Zara Martirosova Torlone – Dana Lacourse Munteanu – Dorota Dutsch Chichester, A handbook to classical reception in eastern and central Europe, West Sussex : John Wiley & Sons Inc., 2017
Bohumila Mouchová – Václav Marek – Eva Kuťáková, Disco Latine – televizní kurs latiny, Praha: Scientia, 1995–1996
Martin C. Putna, Řecké nebe nad námi aneb antický košík: studie k druhému životu antiky v evropské kultuře. Praha: Academia, 2006
Ladislav Varcl (ed.)., Antika a česká kultura, Praha: Academia, 1978
J. Kepartová - R. Skopek, Praktická iLatina (see https://publi.cz/books/494/index.html?secured=false#Cover).
Last update: PhDr. Jan Zdichynec, Ph.D. (15.09.2019)
Alastair Blanshard, Emily Greenwood, Shane Butler (edd.), řada Classics After Antiquity, zatím 5 svazků (Cambridge University Press)
Hubert Cancik – Helmut Schneider – August F. Landfester (edd.), Der neue Pauly. Enzyklopädie der Antike. Das klassische Altertum und seine Rezeptionsgeschichte: 13 Bände Altertum A - Z, 5 Bände Rezeptions- und Wissenschaftsgeschichte, 1 Registerband J. B. Metzler Verlag. Současně on-line verze v německém a anglickém jazyce, viz litterae ante portas: http://classics.phil.muni.cz/studium/knihovny-a-databaze-uks/litterae-ante-portas
Rupert Berger, Liturgický slovník, Vyšehrad, Praha 2008
Karl Suso Frank, Dějiny křesťanského mnišství, Pietas benedictina 7, Praha 2003
Adam J. Goldwyn – James Nikopoulos (edd.), Brill’s Companion to the Reception of Classics in International Modernism and the Avant-Garde, Leiden – Boston, Brill, 2016
Anthony Grafton – Glenn W. Most – Salvatore Settis, The Classical Tradition, Cambridge, MA; London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2010
Marek Hermann, O łacinie tylko dobrze. De lingua latina nil nisi bene. Język łaciński i grecko-łacińskie dziedzictwo kulturowe we współczesnej Europie, Kraków, Universitas, 2014
Jaroslav Kadlec, Přehled církevních českých dějin I–II, 2. vyd. Praha, Zvon, 1991
Jan Kalivoda, Verba docent, exempla trahunt. Učebnice latiny pro samostatné studium na základě latinských citátů, živých slov a rčení. Praha: Karolinum, 2011
Craig W. Kallendorf (ed.), A Companion to the Classical Tradition, Blackwell Publishing, Malden – Oxford – Victoria 2007
Jana Kepartová,Římané a Evropa, Praha: Karolinum, 2005
Jana Kepartová,Terminologické minimum. Praha: Práh, 1998
Jana Kepartová (ed.), Antika? Zajděte do kina, přečtěte román ..., Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2006
Jana Kepartová – Robert Skopek, Praktická iLatina, Praha: UK, PedF 2017 (https://ecuni.publi.cz/)
Kol. autorů, Encyklopedie antiky, Praha: Academia 1973Eva Kuťáková – Václav Marek – Jana Zachová, Moudrost věků. Lexikon latinských výroků, přísloví a rčení. Praha: Leda, 2002
Zara Martirosova Torlone – Dana Lacourse Munteanu – Dorota Dutsch Chichester, A handbook to classical reception in eastern and central Europe, West Sussex : John Wiley & Sons Inc., 2017
Bohumila Mouchová – Václav Marek – Eva Kuťáková, Disco Latine – televizní kurs latiny, Praha: Scientia, 1995–1996
Martin C. Putna, Řecké nebe nad námi aneb antický košík: studie k druhému životu antiky v evropské kultuře. Praha: Academia, 2006
Ladislav Varcl (ed.)., Antika a česká kultura, Praha: Academia, 1978
Další literatura a materiály jsou zveřejněny na moodlu (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2512). Přístupové heslo dodá vyučující.
Viz též http://kdddweb.pedf.cuni.cz/studium/bakalarske.
Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Reading, exercising, written tests, consultations.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (07.12.2019)
Attestation
Till the end of the semester to put in in the "moodle-eLearning" an essay according to ows coice but from the themes which are given in the beginning of "moodle Classical tradition II".
To pass the understanding of the written text at the end of the course.
80% attendance.
The written test can be repeated twice. There will be three terms for the written test.
Deatils in the moodl and in the single lessons.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (07.12.2019)
Do konce výuky v semestru odevzdat na moodlu odbornou stať na jedno z 12 témat uvedených na moodlu;
Úspěšně absolvovat písemný test na porozumění latinskému textu a výklad používaných živých slov;
80% docházka a aktivní účast na hodinách (vč. plnění úkolů).
Písemný test lze opakovat dvakrát (student má dohromady tři termíny).
Podrobnosti na moodlu a v hodinách.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (17.05.2019)
Syllabus
1. The world of Christians and Pagans – coexisting and fighting together in the course of centuies (Europe, the world, Bohemian Lands).
2. Classical architecture home and abroad and its second life.
3. Epigraphical records from the Antiquity period and their impact on European culture. Inscriptions from this period in the Bohemian area.
4. Collecting Classical art in European context. Collections in the Czech Republic.
5. Touring the Antiquity – the Czechs abroad. The developent of Philhellenism.
6. Reception of Classical literatury works in the Czech literature and literature of the world.
7. Classical themes in graphic novels, in the Czech and the World children’s literature and in video games.
8. Staging Classical drama in the Czech Republic, in Europe and overseas. Classical history on the stage.
9. Classical and Latin roots of education from the Medieval era to the present. Teaching Antiquity and Classical languages in the Czech lands.
10. Classical themes in commercial advertisment in the 19th and 20th century: sources for reception, reflection and inspiration in the Czech lands.
11. Everyday life in the Antiquity as portrayed in arts and literature, especially that from Pompeii. Pompeii as the subject of Czech fiction and non-fiction.
12. Classical philosophy and political theory in European thought. The Czech “Sokol” movement and others.[2]
[1]Trochu si zde (i na jiných místech) nevím rady se správným překladem českých zemí; pro období do 19. století bych použil Bohemian lands ve státoprávním smyslu království, což univerzálně činím; pro Čechy, Moravu a Slezsko ve 20. století již patrně Czech lands, konečně pro výuku atd. v moderní době zcela vyhovuje Czech Republic. Ne vždy ale z kontextu poznám, co je myšleno.
[2]Sokolskému hnutí se v hodině věnují jak KT I, tak KT II; je-li to omyl, upravit.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Základní úvodní témata - vždy jde o reflexi antiky od středověku po dnešek ((inovace spočívá v doplňování a dále propracovávání materiálů ze zahraničních pramenů na moodlu):
Křesťanský a pohanský svět - konfrontace a soužití v průběhu staletí (Evropa, svět, české země).
Druhý život antické architektury u nás a v Evropě.
Antická epigrafická kultura a její vliv na Evropu. Antické nápisy v českém historickém prostoru.
Sběratelství antických památek v českých zemích v evropském kontextu.
Cestování za antikou - Češi ve Středozemí. Vývoj filhelénismu.
Recepce antické literatury v českém prostředí.
Antická témata v komiksu, v českých a světových knihách pro děti a počítačových hrách.
Inscenace antického dramatu ve světě, v Evropě a u nás. Antická historie na prknech jež znamenají svět.
Antika a latina ve výchově a vzdělávání od středověku po dnešek se zaměřením na české země.
Antika v české reklamě 19. a 20. století - recepce, reflexe, inspirace.
Reflexe antického každodenního života v literatuře a umění - především na příkladu Pompejí (Evropa, svět, české země).
Antická filosofie a politologie v evropském myšlení.
Kurz je inovován také v části týkající se latinského jazyka: používáme novou interaktivní učebnici a nově jsou pro hodiny klasických tradic vypracovány příběhy Cornelia Galla, jehož vzdálení (budoucí) příbuzní se dostávají do různých částí bývalého římského impéria, ba dokonce až za jeho hranice, k "barbarům" (Praha, Boldog u Bratislavy). Díky tomuto příběhu se studentům lépe pamatují výrazy a vazby, zároveň se poučí (nebo si zopakují) historii. Nově začíná každá hodina minitestem na latinskou slovní zásobu. Větší důraz klademe na přesné porozumění internacionalismů, jež mají svůj základ v latině.
Entry requirements -
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Passing the course Dějiny antického starověku (History of Classical Antiquity) and Klasické tradice I (Classical traditions I) is pre-requisite for Classical Traditions II.
Last update: doc. PhDr. Jana Kepartová, CSc. (13.05.2019)
Absolutorium kurzů Dějiny antického starověku a Klasické tradice I.