|
|
|
||
The course is focused on the anatomy, morphology, physiology, systematics and ecology of higher seed plants (Cormophyta, mainly Pinophyta and Magnoliophyta). Emphasis is placed on the use of some representatives in environmental practice and didactic use in the teaching of botany at elementary schools and gymnasiums. The conclusion of the course is dedicated to invasive plants, plant ecology, legislation and plant protection. The course includes practical courses and field-trip into the Botanical Garden in Prague.
Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Studující: 1) Seznámí se v předmětu se základy anatomie, morfologie, fyziologie, systematiky a ekologie vyšších semenných rostlin včetně didaktického využití na ZŠ a SŠ. 2) Implementuje teoretické poznatky z anatomie, morfologie, fyziologie a systematiky vyšších semenných rostlin v rámci cvičení s vybranými položkami. 3) Naučí se pracovat s rostlinným materiálem pro potřeby budoucí pedagogické praxe. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Rozklad přímé i nepřímé studijní zátěže předmětu: Přímá a nepřímá výuková zátěž vychází z kreditového hodnocení vyučovaného předmětu (5 kredity) a je stanovena na 136 hodin. Přímá výuka odpovídá 90 min./týden u přednášek, resp. 90 min./14 dní u cvičení. Nepřímá výuka je vázaná na časovou dotaci spojenou s přípravou na 1 vyučovací hodinu přednášky a cvičení, což odpovídá 30 minutám, časem na samostudium literatury a práci se studijními materiály za semestr (10 hodin) a časem na přípravu na zápočet (12 hodin) a zkoušku v rámci plnění předmětu (60 hodin). Uvedené časové dotace jsou odhady a hodnoty se mohou zásadně měnit v závislosti na individualitě studenta. Distanční výuka s ohledem na možný "comeback Covid-19" by probíhala ve formě on-line výuky, on-line konzultace, zadávání úkolů distančně na MS Teams. Nicméně za normálního výukového režimu je MS Teams využíváno jako nástroj komunikace, konzultace a prostředí pro zadávání a plnění průběžných úkolů či průběžné testování. MS Teams – odkaz na team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae5-FBTe5rbcaceyaBulEnL2I-WeILI-kbTVvgf7jBvk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=50ed4679-6144-4661-9764-c7b445a69a86&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Zápočet: odevzdání fotoherbáře, poznávačka rostlin. Poznávačka bude ze seznamu rostlin nahraného v Teams. Obrázky rostlin i zařazení jsou uvedeny v prezentacích z přednášek i z praktik. Vzhledem k roční době bude poznávačka „hybridní“ – některé rostliny v živé formě (převážně jehličnany), některé jako obrázky. Rostlin bude 20. Požadováno bude české jméno (rod, druh) a zařazení do čeledi (česky) formou vyplnění tabulky. Pro získání zápočtu je potřeba splnit 60 % z poznávačky. Součástí bude pravděpodobně i několik „bonusových“ položek pro možnost získání bodů navíc. Zkouška: písemná zkouška v rozsahu učiva (viz sylabus). Zkouška proběhne formou písemného testu multiple choice (abcd) s jednou správnou odpovědí, bude zahrnovat i otázky heslovitě doplňovací (např. popisky k jednoduchému obrázku). Známkování bude následovné (čísla jsou uvedená v procentech): 100 – 91 = 1 90-75 = 2 74-60 = 3 59 a méně = 4 Last update: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (06.01.2025)
|
|
||
Čeřovský a kol. (2009): Botanicky významná území České republiky. Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, Praha. Deyl, M.-Hísek,K.(2002): Naše květiny. Academia, Praha. Dostál, P. (2008): Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. PedF UK, Praha. Dvořák, P. (1991): Cvičení z fyziologie rostlin. Univerzita Karlova. Praha. Grau, J. a kol. (2000): Trávy. Ikar, Praha. Chytrý a kol. (2010): Vegetace České republiky. Academia, Praha. Kincl, M., Krpeš, M. (1994): Fyziologie rostlin. Ostravská univerzita. Ostrava. Kremer, B.P. (1995): Stromy. Ikar, Praha. Kubát a kol. (2002): Klíč ke květeně České republiky. Academia, Praha.Munker, B. (1998): Plané rostliny střední Evropy. Ikar, Praha. Procházka, S et al. (1998): Fyziologie rostlin. Academia. Praha. Skoumalová, A., Hrouda, L. (2018): Rostliny naší přírody. Academia, Praha. Skýbová, J.(2007): Vybrané kapitoly ze systému a ekologie vyšších semenných rostlin. UK-Pedagogická fakulta, Praha. Úředníček a kol. (2009): Dřeviny české republiky. Lesnická práce s.r.o., Písek. Valíček, P. (2002): Užitkové rostliny tropů a subtropů. Academia, Praha. aktuální literatura a internetové zdroje Last update: Teodoridis Vasilis, doc. RNDr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Přednášky: 1. Pletiva vyšších rostlin – definice, klasifikace a charakteristika pletiv podle funkce, příklady. 2. Vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) – anatomie, morfologie a fyziologie, funkce, metamorfózy. 3. Generativní rostlinné orgány (květ, semeno, plod) – anatomie, morfologie, fyziologie a funkce květu, květenství, vznik semene a plodu, souplodí a plodenství, rozšiřování semen a plodů. Typy opylení a oplození u nahosemenných a krytosemenných rostlin,. 4. Fyziologie rostlin 1: rostlina a voda - fce vody v rostlinném organismu, pohyb vody v rostlině (difúze, konvekce, osmóza), příjem a vedení vody rostlinou (pasivní, aktivní), kořenový vztlak, transpirační proud, gutace, koheze, adheze, kapilarita, osmoregulace rostliny, evapotranspirace; minerální výživa rostlin - biogenní prvky, kvantiativní a kvalitativní zastoupení biogenních prvků, živné roztoky, příjem a transport minerálních látek, asimilace a funkce minerálních živin (anorganické, organické); fotosyntéza - základní princip, struktura a funkce chloroplastů, princip excitace a přenosu elektronů v rámci redoxní kaskády, struktura a funkce fotosystému (PS I a II), primární (světelná) fáze fotosyntézy (fotolýza, vznik ATP a NAHDPH+H, redoxní kaskáda, cyklická a acyklická fotofosforylace), sekundární (temnostní) fáze (Calvinuv cyklus, syntéza látek z produktů Calvinova cyklu, fotorespirace, C3, C4 a CAM rostliny), vnější faktory ovlivňující fotosyntézu. 5. Fyziologie rostlin 2: Respirace - procesy respiračního metabolismu (glykolýza, pentózový cyklus, Krebsův cyklus, oxidativní fosforylace), syntéza z meziproduktů respiračního metabolismu, dýchání rostlin a faktory vnějšího prostředí; regulace růstu a vývoje - regulace růstu a vývoje na vnitrobuněčné, mezibuněčné úrovni a vnějšími faktory, fytohormony (auxiny, giberliny, cytokinny, abscisiny, ethylen), fytochromový a flavinový komplex, fotoperiodismus, etiolace, biorytmicita; ontogeneze rostlin - ontogenetické fáze, klíčení semen, kvetení (jarovizace), zrání plodů, opadání listů a plodů, stárnutí a odumírání rostlin; pohyby rostlin (fyzikální, vitální, indukované, neindukované, taxe, tropismy, nastie). 6. Nahosemenné rostliny (Acrogymnospermae) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR. 7. Krytosemenné rostliny (Magnoliophyta): dvouděložné rostliny (Magnoliopsida a Rosopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR. 8. Krytosemenné rostliny (Magnoliophyta): jednoděložné rostliny (Liliopsida) – charakteristiky hlavních skupin, systém a jejich evoluce, významní zástupci, jejich rozšíření a ekologie, druhy žijící v ČR. 9. Ekologie rostlin – rostlinná společenstva ČR, biomy, symbióza, parazitismus a hemiparazitismus, saprofytismus, „masožravé“ rostliny, příklady. 10. Nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin. Ochrana rostlin - přehled legislativy ochrany životního prostředí, zvláště chráněné druhy v ČR ve vztahu k soustavě Natura 2000 a globální problematice životního prostředí Praktická cvičení: 1. - 2. Anatomie, morfologie a fyziologie rostlin. 3.. Nahosemenné rostliny – interaktivní práce s vybranými zástupci. 4. - 5. Krytosemenné rostliny – interaktivní práce s herbářovými položkami a živými přírodninami vybraných zástupců. 6. Návštěva botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK. Last update: Hlavatá Kristýna, Mgr., Ph.D. (28.09.2024)
|
|
||
Studijní opory viz MS Teams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae5-FBTe5rbcaceyaBulEnL2I-WeILI-kbTVvgf7jBvk1%40thread.tacv2/conversations?groupId=50ed4679-6144-4661-9764-c7b445a69a86&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2023)
|
|
||
Přednášky Studující: · Vyjmenuje a charakterizuje pletiva vyšších rostlin podle různých způsobů třídění. · Uvede příklady pletiv na konkrétních částech vybraných rostlin, vhodně propojí se vznikem a výskytem sekundárních metabolitů. · Vysvětlí kritéria třídění pletiv. · Charakterizuje vegetativní rostlinné orgány (kořen, stonek, list) z hlediska vývoje a významu daného orgánu pro rostlinu. · Popíše anatomii, morfologii a fyziologii kořene, stonku a listu, uvede metamorfózy. · Uvede a zdůvodní využití kořenů, stonků a listů. · Vysvětlí a zdůvodní propojení pletiv a funkce kořene, stonku a listů. · Charakterizuje rostlinné orgány generativní (květ, semeno a plod) z hlediska vývoje a významu daného orgánu pro rostlinu. · Popíše a porovná stavbu květu s květními obaly nerozlišenými a rozlišenými. · Vysvětlí rozdíl mezi květem a květenstvím, uvede základní typy květenství včetně příkladů. · Vysvětlí vznik semen a plodů, uvede základní rozdělení plodů, souplodí a plodenství včetně příkladů. · Uvede a zdůvodní využití květů, semena plodů člověkem. · Vysvětlí a zdůvodní způsoby šíření semen a plodů. · Charakterizuje význam vody a minerální výživy v životním cyklu rostlin. · Vysvětlí průběh a význam fotosyntézy. · Uvede a charakterizuje fotosyntetické pigmenty a fotosystémy. · Vysvětlí principy primární a sekundární fáze, princip a průběh procesů. · Vysvětlí princip a význam respirace pro rostlinnou buňku, vstupní a výstupní látky a zapojené struktury buňky u hlavních metabolických procesů. · Charakterizuje procesy regulace růstu a vývoje. · Popíše a vysvětlí ontogenezi rostlin. · Charakterizuje nahosemenné rostliny (Acrogymnospermae) · Vysvětlí jejich vývojový cyklus. · Uvede významné skupiny, typické druhy a jejich ekologii. · Charakterizuje krytosemenné rostliny (Magnoliophyta). · Vysvětlí jejich vývojový cyklus. · Uvede významné čeledi (dvouděložných rostlin Magnoliopsida a Rosopsida), typické druhy a jejich ekologii. · Charakterizuje jednoděložné rostliny (Liliopsida). · Uvede významné čeledi jednoděložných rostlin (Liliopsida), typické druhy a jejich ekologii. · Uvede a charakterizuje rostlinná společenstva ČR, biomy. · Vysvětlí a uvede příklady vztahů: symbióza, parazitismus a hemiparazitismus, saprofytismus, „masožravé“ rostliny. · Charakterizuje nepůvodní, invazní a expanzivní druhy rostlin a uvede významné příklady bylin a dřevin. · Pochopí a vysvětlí mechanizmy rostlinné invaze a expanze. · Navrhne způsoby omezení (zabránění) expanze, invaze. Cvičení Studující: · Pojmenuje, charakterizuje a vysvětlí základní morfologickou a anatomickou stavbu nahosemenných a krytosemenných rostlin, s využitím modelových zástupců. · Připraví a vysvětlí principy fotosyntézy a dýchání na základě jednoduchého pokusu. · Rozpozná vybrané zástupce nahosemenných rostlin a systematicky je roztřídí. · Porovná vybrané druhy dle různých diakritických znaků. · Vybere na základě prekonceptů a práce s dostupnými informacemi druhy dle různých kritérií (např. druhy původní, introdukovaní, jedovaté, kalcitofyty, s brachyblasty, farmaceuticky využívané atd.). · Rozpozná vybrané zástupce krytosemenných rostlin a systematicky je roztřídí. · Porovná vybrané druhy dle různých diakritických znaků. · Na základě prekonceptů a práce s dostupnými informacemi vytvoří didaktický fotoherbář dle zadaných kritérií a odevzdá formou formou prezentace. · Aktivně se zúčastní botanicko-didakticky zaměřené exkurze do botanické zahrady v areálu Přírodovědecké fakulty UK v Praze. Last update: Skýbová Jana, RNDr., Ph.D. (13.09.2024)
|