|
|
|
||
The lecture acquaints students with basic information about unicellular organisms and invertebrates (body structure, biology and life manifestations). Gradually, all strains, their characteristics, systematic division and important representatives will be discussed. Emphasis is placed on economically important, in various ways interesting species from the world and our fauna. The aim of the practical exercises is to demonstrate to students selected representatives of invertebrates of the Czech Republic. Students are also acquainted with the ecology of individual taxa and the possibilities of demonstration and methods of acquisition, possibly breeding for the needs of school practice. Participants in the exercise will also learn the technique of microscopy and preparation of various types of slides, autopsy technique and learn to observe and record the observed correctly.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studenti/studentky vhodně použivají základní didaktickou a zoologickou terminologii k popisu výukové situace Dokážou vysvětlit způsob a podmínky realizace vybraných výukových strategií (forem a metod) Uvededou odborné důvody k jejich používání Orientují se ve fylogenezi, systematice, morfologii a anatomii, ekologii i etologii základních skupin bezobratlých a heterotrofních prvoků. Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, práce s určovacími klíči na vybrané skupiny vodních bezobratlých a šestinožců /Hexapoda/, viz seznam literatury) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, e-learning, zpracování karet vybraných druhů)
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2022)
|
|
||
Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514. Buchar J., (1995): Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha Buchar J. a kol., (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. (2018): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 94 str. Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha. Macek J. (2001): Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. (2001): Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Papáček M. a kol., (1994) a další vydání: Zoologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol., (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Smrž J. (2013 a pozdější dotisky: Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str. Volf P., Horák P. a kol, (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předběžný rozvrh přednášky 0/ Jednobuněčné eukaryotní organismy: distanční formou -- frekventantům budou v průběhu října 2024 zpřístupněny elektronické výukové materiály. 1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň cvičení je následující: 1. cvičení: úvodní hodina, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; jednobuněční, živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum 2. cvičení: ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, vysvěcování a mikroskopování cerkárií, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – háďátko C. elegans a volně žijící háďátka 3. cvičení: kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris); hrátky se živými žížalami – pitevní praktikum 4. cvičení: měkkýši (Mollusca): pitva plzáka španělského (Arion vulgaris) – pitevní praktikum 5. cvičení: členovci (Arthropoda): hrátky se stínkami a svinkami („Crustacea“: Isopoda); stonožkovci (Myriapoda) a pavoukovci (Arachnida) – základní určovací praktikum; křídla hmyzu – mikroskopické praktikum Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky: Pro "živočišnou" část zápočtu: - 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení) - odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen, dead-line odevzdání protokolů je 17. ledna 2025 - složení ústní prezenční poznávačky (z deseti bodů za deset položek poznávačky je potřeba získat alespoň sedm bodů) Pro "protistologickou" část zápočtu: - poslechnout si všechny audionahrávky týkající se prvoků a prohlédnout příslušné prezentace (uloženo na Moodle a také na google-disku přednášky) - do 20. prosince 2024 úspěšně otestovat své znalosti v prezenčně zadávaném písemném testu (čtyři otevřené otázky). V průběhu listopadu a prosince 2024 bude k disposici nejméně osm testovacích termínů (data termínů určuje vedoucí cvičení). Je potřeba, aby každý adept získal alespoň 75 % maximálního bodového zisku (tj. 15 bodů ze 20 maximálních). Každý adept má na splnění protistologického testu jeden řádný a dva opravné termíny (tj. dohromady nejvýše tři pokusy). Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné prezenční zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření. Studentům se specifickými potřebami doporučujeme kontaktovat vyučující. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na distanční formu), budou studenti/studentky informováni o dalším průběhu přednášky, cvičení i zkoušení.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7824 • Doporučená literatura, videosekvence zařazované do přednášek Další studijní opory • Úkol: Napište text v rozsahu 300-350 slov o členovcích a využijte ho k metodě I.N.S.E.R.T. • Úkol: Sestavte 3 Vennovy diagramy na srovnání (např. morfologie) vybraných taxonů bezobratlých • Úkol: Připravte kvíz (např. v powerpointu) zaměřený na procvičování determinace vybraných druhů hmyzu (použijte fotografie z internetu). • Úkol: Uveďte 10 příkladů hospodářsky významných druhů bezobratlých • Úkol: Uveďte 10 příkladů na naše území introdukovaných druhů bezobratlých • Úkol: Uveďte 10 příkladů jednobuněčných a bezobratlých významných epidemiologicky a důležitých v humánní medicíně Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|