|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Předmět svým posluchačům poskytuje základní orientaci ve fylogenezi, systematice, morfologii a anatomii, ekologii i etologii základních skupin bezobratlých. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Distanční výuka bude probíhat formou samostudia: v Moodle i v SIS je k dispozici 13 přednáškových powerpointových lekcí. Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být vždy do další lekce zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu), znázorněny červeně. Prezentace jsou k dispozici v Moodlu: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0 Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.
Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena.
Podmínky plnění distanční koronavirové verze praktických cvičení: - ke každému cvičení bude poskytnuta ppt.prezentace s audio-komentářem (uloženo v systému Moodle či na odkazu, zaslaném vyučující) - účastníci cvičení popíší v prezentaci a na nahrávce zmiňované organismy formou krátkých seminárních prací, které odevzdají po posledním cvičení v jediném PDF-souboru po posledním cvičení (prosinec 2021) zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz - po každém distančním cvičení bude následovat krátký povinný test v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku všech předchozích cvičení). Testů bude nejvýše pět; případně tolik, kolik týdnů potrvá distanční výuka. - zápočet (podmínka připuštění k písemné části zkoušky) je udělován za odevzdání protokolů, absolvování všech realizovaných testů v Moodle a složení poznávačky (deset objektů, pro postup potřeba nejméně 7/10 bodů) - pokud to epidemiologická situace v prosinci 2021 a lednu 2022 umožní, poznávačka bude zkoušena individuálně prezenčně ústně
Závěrečná zkouška je písemná. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Basic: Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str. Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str. Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.
PPT-presentations from lectures and practical exercises are available for registered students of this course in the Invertebrate Zoology course in the Moodle environment, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365
Supplementary: Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha. Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts. Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s. Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Distanční výuka bude probíhat formou samostudia. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky. Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být vždy do další lekce (úterý) zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz. Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy. Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu), znázorněny červeně. Prezentace jsou k dispozici v SISu, a také v Moodle: |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
- 80% participation in practical exercises (one absence out of five exercises is allowed) - submission of laboratory protocols (detailed instructions will be provided by the leader of practical exercises at the first exercise); only from the hours the student was present - submission of a written proposal for a didactic game aimed at a specific group of invertebrates (the student selects the target group himself and has the choice beforehand approved by the leader of the practical exercises) If the student fulfills the conditions for credit, he/she will be admitted to the written examination. Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions. Exam dates are announced by the lecturer; each course participant has one regular and two additional dates available. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Předběžný rozvrh přednášky
1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
- 80% participation in practical exercises (one absence out of five exercises is allowed) - submission of laboratory protocols (detailed instructions will be provided by the leader of practical exercises at the first exercise); only from the hours the student was present - submission of a written proposal for a didactic game aimed at a specific group of invertebrates (the student selects the target group himself and has the choice beforehand approved by the leader of the practical exercises) If the student fulfills the conditions for credit, he/she will be admitted to the written examination. Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions. Exam dates are announced by the lecturer; each course participant has one regular and two additional dates available. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str. Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha. Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str. Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str. Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.
Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365
Rozšiřující: Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha. Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts. Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha. Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s. Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha. Další studijní opory jsou vystaveny na: |