SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Older English Literature - OPBA4A022A
Title: Starší anglická literatura
Guaranteed by: Katedra anglického jazyka a literatury (41-KAJL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 4
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 0 [hours]
Capacity: 140 / 115 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Petr Chalupský, Ph.D.
PhDr. Tereza Topolovská, Ph.D.
Pre-requisite : OPBA4A013A
Is pre-requisite for: OPBA4A032A, OPBA4A031A
Annotation -
The aim of this course is to introduce students to some major works of English literature from its earliest beginnings to the second half of the eighteenth century. The lectures are designed to offer a general historical, social and cultural context for the course texts. The seminars will deal with reading and analysis of the individual selected works.
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Aim of the course

Základní porozumění období:

Studující získají strukturovaný přehled o vývoji nejstarší anglicky psané literatury od jejích počátků až po současnost, včetně vhledu do významu, vývoje a pozdějšího vlivu klíčových myšlenkových směrů jako např. renesance, a o zásadních společenských, filosofických a kulturních aspektech vlivu daného období

Analýza literárních děl:
Studující se naučí analyzovat vybraná literární díla z daného období (jak poezii, tak prózu a drama) a identifikovat charakteristické rysy stylu, témata a techniky jednotlivých autorek a autorů.
 
Kontextualizace ve vztahu k historickým a kulturním vlivům:
Studující budou schopni*y zkoumat a diskutovat o tom, jak historické události a společensko-kulturní kontext ovlivnily literární směry a vývoj nejstarší anglicky psané literatury.

Porozumění literárním trendům:
Studující budou schopni*y identifikovat a vysvětlit klíčové literární trendy a jejich vývoj v průběhu 8.-18.století století, včetně významných děl. 
Kurz vyžaduje aktivní účast studujících na diskusích, což podpoří rozvoj jejich schopností formulovat a argumentovat vlastní názory o literárních textech a jejich kontextech.

Porovnání literárních období:
Studující se naučí porovnávat a kontrastovat literární tradice různých období a analyzovat, jak se tyto tradice projevily v literárních dílech.

Příprava na vlastní výzkum:
Studující budou mít možnost navrhnout a prezentovat vlastní náhled na konkrétní aspekty anglické literatury 8.-18. století, což podpoří jejich kritické myšlení a analytické dovednosti.

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Descriptors - Czech

samostudium literatury (10 hodin), práce se studijními materiály (25 hodin), seminární práce (5 hodin), příprava na zápočet (10 hodin), příprava na zkoušku a zkouška (25 hodin)

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Course completion requirements -
  • The course is reading-based – preparation for and active participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (3 absences in total allowed). (The reading materials are to be found in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5978, key: chaucer) 
  • preparation for individual seminars, completing individual tasks, active participation in the lessons/group works
  • Credit test – min. score: 60 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total). 

Failing to pass the credit test disqualifies the student from the rest of subject.

  • Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Literature -

Literatura:

Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5978, key: chaucer

Primary sources (to be found in Moodle):

Beowulf - extracts

The Canterbury Tales – “The General Prologue” (excerpt), “The Pardoner’s Tale”

Sir Philip Sidney: Astrophel and Stella - extract

Edmund Spenser: Amoretti - extract

Christopher Marlowe: “The Passionate Shepherd to His Love”

Walter Raleigh: “Nymph’s Reply (to Marlowe)”

William Shakespeare: Sonnets: 3, 18, 130, 138

William Shakespeare:  A Midsummer Night's Dream (extracts), Hamlet (extracts)

John Donne: “The Flea”

John Milton: Paradise Lost (extracts)

John Bunyan: Pilgrim’s Progress (extracts)

Jonathan Swift: A Modest Proposal

David Defoe: Robinson Crusoe (extract)

Laurence Sterne: Tristram Shandy (extract)

 

 

ALEXANDER, Michael. A History of English Literature. Palgrave MacMillan, 2013.

BURGESS, Anthony. English Literature: a Survey for Students. New ed. London: Longman, 1974. ISBN 0-582-55224-9.

COOTE, Stephen. The Penguin Short History of English Literature. London: Penguin, 1993. Penguin literary criticism. ISBN 0-14-012531-0.

FORSYTH, V.L. Lectures in English Literature. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2008. ISBN: 978-807290-356-6.

FORD, Boris. (ed.): The New Pelican Guide to English Literature 1-5. Revised edition. London: Penguin, 1990.

OUSBY, Ian. The Cambridge Guide to Literature in English. Cambridge: Cambridge University Press, c1993. ISBN 0-521-44086-6.

ROGERS, Pat. The Oxford Illustrated History of English Literature. Oxford: Oxford University Press, 1994. ISBN 0-19-282728-6.

SANDERS, Andrew. The Short Oxford History of English Literature. Third edition. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-926338-8.

STŘÍBRNÝ, Zdeněk: Dějiny anglické literatury I-II. Praha: Academia, 1987. ISBN 21-030-87.

 

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Requirements to the exam -
  • The course is reading-based – preparation for and participation in weekly seminars are necessary; regular attendance (3 absences in total allowed). (The reading materials are to be found in Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5978, key: chaucer) 
  • Credit test – min. score: 60 % for passing, max: 1 re-sitting (2 possible sittings in total). 

Failing to pass the credit test disqualifies the student from the rest of subject.

  • Written exam – min. score: 70% for passing, max: 2 re-sittings (3 possible sittings in total, language and stylistic skills are part of the overall assessment)
Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
Syllabus -

Sylabus:

Lectures:   

1. Old and Middle English Poetry and Prose

2. Alliterative Revival, Geoffrey Chaucer        

3. Renaissance Period – Background, Elizabethan Period, Renaissance love poetry

4. English Renaissance Drama, William Shakespeare

5. Late Renaissance – Ben Jonson, John Donne 

6. Civil War – John Milton and Others 

7. Restoration Period – Drama and Prose

8. Eighteenth Century – Introduction and Poetry

9. The Rise of the Novel 

10. The Development of the Novel, Late Classicism

11. Pre-Romantic Poetry

 

Seminars:

1. Introduction to the Course

2. Beowulf (extract)

3. The Canterbury Tales (“General Prologue” (excerpt), “Pardoner’s Tale”)

4. The Sonnet (Sidney, Spenser)

5. The Sonnet (Shakespeare)

6. Pastoral and Metaphysical Poetry (selected poems)

7. A Midsummer Night’s Dream (extract)

8. Hamlet (extract)

9. Paradise Lost (extract), Pilgrim`s Progress (extract)

10. Jonathan Swift: A Modest Proposal

11. 18th Century Novel: Robinson Crusoe (extract), Tristram Shandy (extract)

12. Pre-Romantic Poetry: William Blake and Robert Burns (selected poems)

 

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (28.01.2024)
Learning outcomes

1.    Znalosti o literárním vývoji:

  • Studující budou schopni*y vysvětlit chronologický vývoj britské od jejích počátků až po 18. století a identifikovat klíčové literární směry, včetně renesance,.

2.    Analytické dovednosti:

  • Studující prokáží schopnost analyzovat a interpretovat vybraná literární díla v rámci různých kontextů, včetně jejich stylistických, tematických a historických aspektů.

3.    Porozumění kulturním a historickým kontextům:

  • Studující budou schopny*i vztáhnout literární díla k jejich filozofickým, společensko-kulturním a historickým kontextům a diskutovat o tom, jak tyto faktory ovlivnily literární formy a obsah.

4.    Znalost významných autorek a autorů a děl:

  • Studující budou schopni identifikovat a popsat klíčové autorky a autory a díla britské literatury od jejích počátků po současnost, včetně např. renesance

5.    Kritické myšlení a diskuse:

  • Studující se zapojí do skupinových diskuzí a budou schopny*i formulovat a argumentovat vlastní názory na literární texty a jejich význam v historickém kontextu.

6.    Interdisciplinární přístup:

  • Studující budou schopni*y prozkoumat, jak literární vývoj literatury souvisí s jinými oblastmi, jako jsou filozofie, sociologie a umění, a jak tyto oblasti vzájemně ovlivnily jedna druhou.

7.    Příprava na výzkumnou činnost:

  • Studující budou mít příležitost vypracovat drobné výzkumné projekty zkoumající konkrétní témata spojená s nejstarší anglicky psanou literaturou, což podpoří jejich dovednosti v oblasti výzkumu a analytického, kritického a kreativního myšlení.

 

Last update: Topolovská Tereza, PhDr., Ph.D. (15.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html