Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (24.01.2023)
The course is interactive, practically oriented, aimed at students who take interest in using drama techniques in the English classroom. Dramatic playing, whether scripted or improvised, enables teachers to bring an unlimited number of situations into the classroom that their students can enter and act in. Drama-based techniques can thus promote active and holistic engagement of learners in the learning process. In the first few seminars, examples of drama-based techniques suitable for regular English classes will be shared, from short activities to full 45-minute lessons. In the second half of the semester, students will prepare and execute activities themselves.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (24.01.2023)
Prakticky orientovaný, interaktivní seminář pro zájemce o využívání prvků z divadla a dramatické výchovy ve výuce anglického jazyka. Hra "jen jako", ať už podle scénáře či improvizovaná, dovoluje učitelům přinést do třídy nekonečné množství situací a prostředí, do nichž mohou žáci vstupovat jak za sebe, tak v nejrůznějších rolích. Tyto prostředky podněcují aktivní a celostní zapojení žáků do vyučovacího procesu. V prvních několika seminářích si ukážeme příklady vhodných postupů využitelných v běžné výuce, od kratičkých aktivit po ukázky provázaných 45-minutových lekcí. Ve druhé polovině semestru pak budou aktivity připravovat a v seminárích realizovat sami účastníci.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (28.01.2023)
Recommended reading:
BILBROUGH, N. Dialogue Activities. Exploring spoken interaction in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
LADOUSSE, G. P. Role Play. Oxford : Oxford University Press, 2004.
MALEY, A.; DUFF, A. Drama Technigues in Language Learning:A resource book of communication activities for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
RICHARDS, J.C. ; RODGERS, T.S. Approaches and Methods in Language Teaching. (2nd ed.) Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
WOODWARD, T. Planning Lessons and Courses: Designing sequences of work for the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
Syllabus -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (24.01.2023)
Course Content:
Introduction: an active learner.
Still images as a basic and universal drama technique.
Practicing vocabulary and grammar through improvised and semi-improvised scenes.
Working with a script.
Creating scripts with students.
Using drama-based techniques to teach listening and speaking
Using drama-based techniques to teach reading and writing
Peer teaching
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (24.01.2023)
Course Content:
Introduction: an active learner.
Still images as a basic and universal drama technique.
Practicing vocabulary and grammar through improvised and semi-improvised scenes.
Working with a script.
Creating scripts with students.
Using drama-based techniques to teach listening and speaking
Using drama-based techniques to teach reading and writing
Peer teaching
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (24.01.2023)
Attendance (max. 2 missed classes), active participation, preparing and trying out short activities, reflection.
Last update: Mgr. Barbora Müller Dočkalová (24.01.2023)
Aktivní účast (povoleny 2 absence), příprava a vyzkoušení vlastních aktivit s následnou reflexí.