|
|
|
||
In art education, the course focuses on planning art activities, art series and projects. It also discusses the interdisciplinary potential of art education in kindergarten. Students develop the skills to plan art activities, justify their benefits, and explain their rationale with respect to the specifics of preschool, and gain confidence in using important didactic categories. They learn to work with disciplinary contexts and orient themselves in the context of cultural institutions that offer educational opportunities. The course also explores reflection on the artistic activities undertaken and develops learners' ability to work with error. The course outlines teacher´s reflective practise research in art education.
In the music education area, students will learn to use the rhythmic and melodic instruments of Orff, singing songs, playing the piano and recorder. The seminar focuses on the activity concept of instrumental and listening activities, the justification of didactic principles, teaching methods with regard to the level of musical talent of children, as well as the creation of preparations for musical activities in kindergarten.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV: studující zná a dokáže aplikovat didaktické zásady a metodické postupy umožňující realizaci instrumentálních a poslechových činností v MŠ. Studující prohloubí své pěvecké a klavírní dovednosti podle stupně pokročilosti. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný popis přípravy na výuku: V hudební oblasti: studium literatury, osvojování dovedností v oblasti hry na klavír a nástroje Orffova instrumentáře, příprava partitur, příprava výstupů v seminární výuce. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
HV Pro získání zápočtu student prokáže znalosti a dovednosti v oblastech: hry na klavír aplikované do hudebních činností, rytmizace a melodizace říkadla s doprovodem na rytmické a melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře, tvorby příprav na poslechové činnosti s možnostmi integrace do ostatních hudebních nebo esteticko-výchovných činností (písemná podoba úkolu je doprovozena prezentací v semináři nebo přiložením zvukové nahrávky). Student zkomponuje jednu partituru s rytmizovaným a melodizovaným říkadlem dle vlastní volby doprovázené na rytmické a melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře (písemná podoba úkolu je doprovozena prezentací v semináři nebo přiložením zvukové nahrávky). Dále vytvoří dvě přípravy na poslechovou činnost pro předškolní děti: první bude dle vlastního výběru ze skladeb, které hrál v rámci výuky hry na klavír, druhá bude na reprodukovanou skladbu dle vlastního výběru. Obě bude analyzovat strukturálně (kterých výrazových prostředků bylo použito, práce s motivem a tématem), geneticky (inspirační zdroje skladby např. osoba skladatele, doba) a obsahově s postižením společenské hodnoty skladby (sémantické, etické, výchovné). Přípravy na poslechové činnosti budou integrovány s ostatními hudebními a esteticko-výchovnými činnostmi. VV Pro výtvarnou výchovu: Studující si mají vybrat výtvarnou řadu z doporučeného zdroje a tuto řadu srovnat s modelem předkládaným v kurzu. Mají rozpoznat, ve kterých bodech se řada s modelem shoduje a kde nikoli. Svoje hodnocení mají obhájit v průběhu nebo závěru kurzu. Návštěva a reflexe galerijní edukace (podrobně viz Moodle) Rozbor konkrétního dětského výtvarného projevu a návrh vhodných pedagogických opatření Podmínkou absolvování kurzů je, že studující používá precizní odborný slovník odpovídající studijnímu zaměření a pokročilosti studia. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
VV BIRD, Michael. Van Goghova hvězdná noc: dějiny umění v příbězích pro děti. Ilustroval Kate EVANS, přeložil Katarína BELEJOVÁ. Brno: CPress, 2017. ISBN isbn978-80-264-1691-3. KAFKOVÁ, Helena. Language Elements and Subject Integration / Helena Kafková. SPECIAL ISSUE InSEA Congress 2018: Scientific and Social Interventions in Art Education [online]. Synnyt, 2019, 2/2019, 81-90 [cit. 2020-01-15]. ISSN ISSN 1795-4843. Dostupné z: https://wiki.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=148283892 KAFKOVÁ, Helena a Ondřej SUCHAN. Řemeslo: marginalizovaný potenciál všeobecného vzdělávání. Výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2017, 57(3-4), 30-45. ISSN 1210-3691. SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. V Praze: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1. ŠOBÁŇOVÁ, Petra, Aleš POSPÍŠIL a Karel ŘEPA. Kvalita ve výtvarné výchově. Olomouc: ČS INSEA, 2019. ISBN ISBN 978-80-904268-7-0. časopis Výtvarná výchova: https://pages.pedf.cuni.cz/vytvarnavychova/archiv-cisel/ HV EBEN, Petr, Ilja HURNÍK, Eva KRÖSCHLOVÁ, Wilhelm KELLER, Jan DOSTAL a Vladimír POŠ. Česká Orffova škola. 1, Začátky. Praha: Supraphon, 1969. HERDEN, Jaroslav. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8. HERDEN, Jaroslav. My pozor dáme a posloucháme: posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. Praha: Scientia, 1994. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-85827-56-5. JURKOVIČ, Pavel. Instrumentální soubor na základní škole: notový materiál a metodická příručka pro nepovinný předmět Hra na hudební nástroj v 5.-8. ročníku základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. Metodické příručky pro základní školu. JURKOVIČ, P. - FISCHER, V. Co slabika to muzika. Muzikservis, Praha 2001. KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6. ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: (metodika). 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. Učebnice pro střední školy. ISBN 80-04-24939-6. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
HV Ve výuce budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou skladby a způsoby doprovodů písní názorně předvedeny. Klavírní skladby budou moci studovat i prostřednictvím YouTube, které vyučující nahrál. Jednotlivé skladby jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a B (s klavírními zkušenostmi). Elektronicky budou moci studenti splnit i stanovené úkoly z oblastí didaktiky instrumentálních a poslechových činností. Studenti obdrží od vyučujícíhoí seznam článků z časopisů Hudební výchova (ČR), které se vážou ke vzdělávacímu obsahu předmětu. Studenti kombinovaného studia obdrží od učitele jeden článek a zpracují ho do podoby referátu. V závěru referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí uvedených myšlenek do problematiky jejich učitelské praxe v mateřských školách. Tuto práci odevzdají v semináři a nebo elektronicky. VV důraz je kladený na analýzu a reflexi situací a materiálů, s ohledem na studium doporučené literatury a na poznatky z přednášek Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|
|
||
Témata v oblasti výtvarná výchova: 1) dlouhodobé cíle ve výtvarné výchově, kurikulární dokumenty a jejich slovník, kroskurikulárnívazby, jejich potenciál a limity; 2) výtvarné řady a projekty, jejich plánování, realizace a reflexe; 3) galerijní a muzejníedukace jako východisko plánování ve výtvarné výchově; 4) pedagogická diagnostika, rizikové faktory ve vývojidětského výtvarného projevu;
Témata v oblasti hudební výchovy: 1) česká adaptace orffovského hudebněvýchovného systému I. Hurníkem a P. Ebenem; 2) rozvoj hudebnosti prostřednictvím modernizace forem instrumentálních činností; V seminářích bude představena koncepce C. Orffa a její česká adaptace vytvořená P. Ebenem a I. Hurníkem. Výuka bude uskutečňována prostřednictvím moderních trendů integrativní pedagogiky a polyestetické výchovy, prezentované pracemi např. L. Pospíšilové, M. Liškové, Pierrem van Hauwe. Studentům bude představena hra na tradiční i nové hudební nástroje a tzv. „hra na tělo“. Seznámí se s melodizací a rytmizací motivů, sousloví,vět, rytmickými a rytmicko-melodickými kánony, improvizacemi, variacemi, rondem, hrou partitur z České Orffovy školy, s využitím melodických orffovských nástrojů při práci s dětmi v MŠ. Dalším tématem budou způsoby, rozvíjet hudebně talentované děti prostřednictvím instrumentálních činností. Pozornost bude věnována uplatňování didaktických zásad v hudebním vyučování včetně příkladů, výběru vhodných vyučovacích metod a diferenciaci žáků v HV, integraci hudebních činností na příkladech, struktuře hudební činnosti a pedagogické přípravě na výuku. Studenti se také naučí umělé písně, které se vztahují k rodině s cílem posílit její funkci v soudobém společenském klimatu. 3) integrace hudebních činností, výběr vhodných vyučovacích metod, uplatňování didaktických zásad; 4) podpora hudebního nadání, tvorba příprav na hudební činnosti na praktických příkladech; Poslech hudby bude představen z činnostního hlediska a se zřetelem k praktické realizaci poslechu hudby pro děti předškolního věku. V semináři budou uskutečňovány rozbory vhodných hudebních skladeb děl na základě jejich strukturální, genetické a obsahové analýzy. Pozornost bude zaměřována na rozlišování hudebně výrazových a formotvorných prostředků a budou využity i skladby nastudované v rámci hry na klavír. Studenti vytvoří též vlastní hudebně poslechové projekty pro předškolní děti s možným využitím ve své pedagogické praxi, event.v seminářích. 5) hra a zpěv vhodných přednesových skladeb, písní z České Orffovy školy, dovednost transponovat a stylizovat lidové a umělé písně pro dětiv M. Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti předškolního věku, hrát a zpívat vokálně průpravná a přípravná cvičení k daným písním v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G, A, H dur, hrát a zpívat při stylizaci doprovodů určené písně ze zpěvníku pro MŠ Malým zpěváčkům, hrát a zpívat české a moravské písně a vybrané písně z České Orffovy školy (dle úprav P. Ebena a I. Hurníka). Student se základními klavírními zkušenostmi (B program) se naučí 4 přednesové skladby dle vlastní volby po konzultaci s vyučujícím. Větší zřetel je při jejich interpretaci položen na výraz, dynamiku a kvalitu úhozu. Ostatní úkoly jsou stejné jako v programu A.
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15304 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
V oblasti HV studující: - rozlišuje sudé a liché metrum a dokáže rytmizovat text v zadaném metru. - rozlišuje a pojmenovává rytmické a melodické nástroje orffovského typu, ovládá hru na tyto nástroje. - rozlišuje složky rytmu (pulzace, rytmus v užším smyslu slova, první doba v taktu, jiná ostináta, komplementární rytmus) a dokáže je vyjádřit při doprovodu říkadla a písní hrou na tělo nebo na rytmické nástroje. - vytvoří, zapíše (formou partitury) a reprodukuje vícehlasý rytmický doprovod říkadla v sudém i lichém metru. - zná a dokáže didakticky využít různé druhy a organizační formy instrumentálních a poslechových činností. - vytvoří a obhájí dvě pedagogické přípravy obsahující instrumentální činnosti v MŠ. - vytvoří a obhájí dvě pedagogické přípravy obsahující poslechové činnosti v MŠ. V oblasti VV studující: - dokáže správně používat základní funkční slovník výtvarné výchovy; - rozlišuje rovinu výtvarné otázky, úkolu, tématu a motivace dokáže vysvětlit jejich vzájemnou návaznost; - dokáže s výtvarnými činnostmi propojit jednoduché hudební, dramatické, či jiné činnosti; - dokáže si vybrat a interpretovat umělecké dílo v jednom ze dvou předložených interpretačních modelů; - dokáže z interpretace uměleckého díla vybrat rovinu, která je adekvátní dětským zájmům a promítnout ji do kurikulárních dokumentů; . dokáže reflektovat chyby v realizaci didaktického modelu, dokáže flexibilně rozvíjet možnosti, které chyba otvírá; - orientuje se v institucionálních oporách zaměřených na zprostředkování umění dětem. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (11.09.2024)
|