|
|
|
||
Theoretical knowledge relates to learning and motor learning, forms of physical activities in kindergarten, methods and styles in the management of pre-school children, possibilities of the implementation of RVP PV through physical activities. Students will become acquainted with the benefits of physical activity, the issue of early specialization and they will deal with didactic principles in the acquisition of physical skills in a deeper perspective.
Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Studující si prohlubují znalosti a dovednosti v řízení pohybových činností v mateřské škole v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|
|
||
Předmět je hodnocen 2 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. přímá výuka: 12 hodin samostudium a zdokonalování: 20 hodin příprava na ZK: 28 hodin Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
1. Seminární práce na zadané téma. 2. Ústní nebo písemná zkouška: Otázky pro zkoušku: A. 1. Školské dokumenty, pojetí tělesné výchovy v MŠ – cíle, úkoly, kompetence. 2. Pohyb v životě dítěte – benefity 3. Ontogeneze motoriky v propojení s tělesným a psychickým vývojem 4. Pohybové schopnosti a možnosti zátěže v předškolním věku 5. Učení se a motorické učení 6. Učitel a proces vyučování – osobnost, typy, hlavní činnosti 7. Pedagogické zásady v TV, základní postupy (metody nácviku) v TV. 8. Metody a styly v TV v mateřské škole 9. Organizační formy TV v MŠ 10. Sociálně-interakční a metodicko-organizační formy 11. Efektivita TV procesu a možnosti její diagnostiky 12. Diagnostika a motorické testy u předškolních dětí 13. Děti se zvláštními potřebami (inkluze)
B. 1. Základní motorika, psychomotorika – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 2. Gymnastické činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 3. Hry v mateřské škole – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 4. Hudebně-pohybová výchova – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 5. Základy atletiky – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 6. Plavání – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 7. Zdravotní TV – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 8. Pobyt v přírodě, sezónní činnosti – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 9. Lyžování, bruslení – charakteristika, obsah, realizace v MŠ 10. Zájmová TV v předškolním věku, raná sportovní specializace. Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
BOROVÁ, Blanka. Cvičíme s malými dětmi: náměty pro rozvoj pohybových dovedností dětí od 3 do 8 let. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-717-8223-8. BURIÁNOVÁ, Jana, Věra JAKOUBKOVÁ a Hana NÁDVORNÍKOVÁ. Vedení mateřské školy. Praha: Raabe, 1997-2004. JAKOUBKOVÁ, Věra, Hana NÁDVORNÍKOVÁ a Jana BURIÁNOVÁ, ed.. Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2000. ISBN 80-863-0703-4. RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-718-4659-7. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V., PANSKÁ, Š., ČERNÁ, J. Gymnastická terminologie. Praha. UK FTVS. 2013. Multimediální učební text. CD- ROM. ISBN 978-80-87647-00-4. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html ChHRUDIMSKÝ, Jan, KRIŠTOFIČ, Jaroslav, MAREK, Jaroslav, VORÁLKOVÁ, Jitka, Gymnastika v obrazech - multimediální učebnice. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149.html KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Gymnastika pro zdravotní a kondiční účely. Praha: ISV. Tělovýchova, 2000. ISBN 80-858-6654-4. KRIŠTOFIČ, Jaroslav. Pohybová příprava dětí. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1636-4. NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha. UK FTVS. 2011 DVD. ISBN-978-80-86317-83-0. grant FRVŠ 1003, https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1-rytmicka_gymnastika_a_pohybova.pdf SKOPOVÁ, Marie, ZÍTKO. Miroslav. Základní gymnastika. https://ftvs.cuni.cz/FTVS-1323-version1-zakladni_gymnastika.pdf Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Topics: 1) Learning and motor learning. 2) Forms of physical activities in kindergarten. 3) Methods and styles in the management of physical activities in pre-school children. 4) Possibilities of implementing RVP PV using movement activities. 5) Benefits of physical activity. 6) The issue of early specialization. 7) Didactic principles in acquiring of physical skills. Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8653 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.01.2020)
|
|
||
Studující dokáží popsat fáze motorického učení, orientují se ve formách pohybových činností v MŠ, charakterizují metody a styly v řízení pohybových činností u předškolních dětí, realizují pohybové činnosti v souladu s RVP PV, dokáží vyhodnotit benefity pohybových aktivit, orientují se v problematice ranné specializace a dodržují didaktické zásady při osvojování pohybových dovedností. Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
|