SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Physical development and health - OPB03T105A
Title: Pohybový rozvoj a zdraví
Guaranteed by: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 30 / 30 (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB03T105A
Annotation -
Introduction to the ontogenesis of a child's motorskills aged 2–7 years and the influence of movement on the child's physical, mental and social development in relation to health. Practical examples for the support and development of basic motor skills in connection with psychomotor skills with cognition of one's own body, space, material world and social relations. Examples of games and activities focusing on the specifics of the organization of these activities for preschool children in kindergarten.
Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Aim of the course -

The aim of the course is, in theory and practical application, to shed light on the ontogenesis of motor skills in connection with health support and other benefits of physical activities.

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Descriptors - Czech

 

Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

přímá výuka: 24 hodin 

příprava seminárních prácí: 36 hodin

příprava na zápočet: 30 hodin

samostudium a zdokonalování: 30 hodin

   
E-learningový kurz (odkaz): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8629
Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Účast na praktických cvičení - 75 %. 

Příprava zadaných pohybových  programů se zaměřením na zdravotní benetity. 

Teoretický test ze základní anatomie, fyziologie, ontogeneze motoriky a teorie TV. 

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Literature - Czech

ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem: základy psychomotoriky. 2. Praha: Asociace Sport pro všechny, 2000

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Základní motorika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, KTV, 2011. ISBN 80-729-0259-8.

ENGELTHALEROVÁ, Zdeňka. Cvičíme s dětmi: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-172-4.

HERM, Sabine. Psychomotorické hry: 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-717-8139-8.

MĚKOTA, Karel a Roman CUBEREK. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.

MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.

NEUMAN, Jan,. Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8730-2.

SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8276-9.

SKOPOVÁ, M., ZíÍTKO, M. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2005.

APPELT, K., LIBRA, M., STEJSKALOVÁ, I. Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra, 2004.

HÁJKOVÁ, J. Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-7603-188-3. 1. vydání, 100 s.

VRCHOVECKÁ, P. (2020) Základy gymnastické přípravy dětí. Praha: Grada.

https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps16/pruprava_tv/web/pages/03-01.html 

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Syllabus -

The theoretical part:

1) Basics of TV theory - health, fitness, abilities, skills

2) Classification of movement activities within the RVP PV

3) Fundamentals of anatomy

4) Basics of physiology

5) Ontogeny of motor skills

6) Basic testing of motor skills in preschool children

Practical part:

1) Organization and management of movement activities - the specifics of the implementation and organization of activities for children of preschool age and appropriate inclusion in the kindergarten regime.

2) Basic movement programs - practical examples for the support and development of basic motor skills in connection with learning about one's own body, space, the material world and social relationships.

3) Psychomotorics

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Learning resources - Czech

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8629 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14304

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14303

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i

 

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Learning outcomes -

The student describes the back positions and movements of the body using professional terminology, characterizes the basics of TV theory - health, fitness, movement, abilities, movement. skills, clarify basic questions from anatomy and physiology, explain the ontogenesis of motor skills, describe the basic tools for testing motor skills, design movement programs suitable for preschool age, can formulate the rules of movement and psychomotor games.

Last update: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html