|
|
|
||
The course is focused on a set of crucial topics of pedagogical and social psychology, which are relevant to preschool education. Students become familiar with topics through key theories and leading research, but also through practically oriented tasks. The purpose of the course is to support the skill to apply psychological knowledge into school practice.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Předmět je ohodnocen 3 kredity, které představují přibližně 90 hodin studentské práce. Ta zahrnuje jednak přímou výuku a jednak vypracování průběžných úkolů, přípravu na závěrečný test a samostudium zadané literatury. Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Kurz je zakončen na základě: - aktivní účasti - čtyř průběžných úkolů - závěrečného písemného testu Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, 2007.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana; PUPALA, Branislav (ed.). Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, 2001.MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Portál, 2013.
PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002.
ŠTECH, Stanislav. Profese učitele. Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie (139–144). Praha: Univerzita Karlova, 2010.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Karolinum Press, 2012.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (29.01.2020)
|
|
||
Předmět je tvořen následujícími tématy, kterým se věnují jednotlivá setkání: 1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Socializace. 2. Učení v předškolním věku, jeho determinanty a průběh, typy učení. 3. Motivace, typy motivace. 4. Role žáka, školní připravenost a školní zdatnost, rizikové faktory 5. Sociokulturní zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce, rodina jako systém, výchovné styly, vztah rodiny a školy. 6. Učební a poznávací styly, zábrany v učení. 7. Třída jako sociální skupina, jedinec a/versus skupina, vedení skupiny. 8. Učitel a učitelství - nároky profese, subjektivní učitelské teorie. 9. Sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci, postoje, stereotypy a předsudky. 10. Pedagogická komunikace, zásady efektivní komunikace, 11. Vztahy v mateřské škole, vztahy učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka. 12. Diskuze nad probranými tématy. Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: Kurz: Pedagogická a sociální psychologie | DL 1 (cuni.cz) Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
|
|
||
Student: - popíše teoretické zdroje, předmět a metody pedagogické a sociální psychologie - definuje pojem socializace, popíše jeho význam v kontextu pedagogické a sociální psychologie - popíše specifika učení v předškolním věku, uvede jeho determinanty a průběh - představí typy učení a definuje jejich rozdíly a vhodnosti využití - definuje pojem motivace a jeho význam v kontextu učení - uvede a na příkladu popíše typy motivace - definuje role žáka - popíše rozdíly v pojmech školní připravenost, školní zdatnost, školní zralost - vyjmenuje některé využívané testy školní zralosti - uvede a na příkladu ilustruje rizikové faktory školní připravenosti - diskutuje význam sociokulturního zázemí dítěte jako významný fenomén školní práce - popíše význam rodiny a rodinného systému pro školní vzdělávání - uvede a na příkladech ilustruje různé výchovné styly - popíše význam vztahu rodiny a školy - definuje učební a poznávací styly a představí rozdíly mezi nimi - popíše zábrany v učení, které se mohou vyskytnout - definuje třídu jako sociální skupina, vymezí její kritéria a specifika - na příkladu ilustruje vliv jedinec na skupinu a skupiny na jedince, představí základní výzkumy sociální psychologie na toto téma - uvede možnosti vedení skupiny a vliv vedení na skupinu - diskutuje pozici učitele a učitelství, popíše náročnost této profese - popíše subjektivní učitelské teorie - definuje pojmy a dokáže je ilustrovat na příkladech: sociální vnímání, učitelské představy o dětech, laické chyby v percepci, postoje, stereotypy a předsudky - uvede specifika pedagogická komunikace a ilustruje je na přikladech - představí zásady efektivní komunikace - popíše význam a fungování vztahů v mateřské škole, specifikuje odlišnosti vztahů učitel/ka-dítě, učitel/ka-rodič, učitel/ka-učitel/ka Last update: Frombergerová Anna, PhDr., Ph.D. (09.09.2024)
|