|
|
|
||
The course introduces students to the situation of pre-school education in Europe and its current changes. It examines its current problems and highlights the main developments in the European context. It introduces students to selected foreign pedagogical approaches, concepts and curricula responding to the changing situation of pre-schools and institutional pre-school education in Europe. The aim of the course is to reflect the pedagogical practice in the Czech Republic within the international development of preschool education and to search with students for intersections of its direction and possibilities of solving current problems in the context of international experience. 1) Comparative pedagogy - aims, functions, meaning. 2) Developmental tendencies and trends in preschool education in international comparison 3) Preschool education in selected French and German speaking countries in Europe. 4) Preschool education in English speaking countries in Europe. 5) Pre-school education in selected Scandinavian countries. 6) Implications for the further development of institutional pre-school education in the Czech Republic from international comparisons of development trends in Europe. 7) Foreign excursions carried out within the framework of international cooperation of universities and teacher training colleges within the NETT network.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Cílem kurzu je reflektovat pedagogickou praxi v České republice v rámci mezinárodní vývoje předškolního vzdělávání a hledat se studenty průsečíky jeho směřování i možnosti řešení aktuálních problémů v kontextu mezinárodní zkušenosti. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
DVOŘÁK, Dominik et al. Srovnávací pedagogika: proměny a výzvy. 1. vydání. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015. 184 stran. ISBN 978-80-7290-860-8. EACEA, Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast. Vzdělávání a péče v raném dětství v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností. Praha: ÚIV, 2010. ISBN 978-92-9201-025-6. European Commission/EACEA/Eurydice. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe – 2019 Edition. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. European Commission/EACEA/Eurydice. The Structure of the European Education Systems 2019/20: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2019. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora. Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016. 327 stran. ISBN 978-80-7290-927-8. LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora, Jana STARÁ, Philip SELBIE a Petra RISTIĆ. Educating pre-primary and primary teachers today: quality initial professional studies for teachers in six European Union countries. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022, 325 stran ; 21 cm. ISBN 978-80-7603-333-7. OECD. Education at a Glance 2019: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2019. OECD. Providing Quality Early Childhood Education and Care: Results from the Starting Strong Survey 2018, TALIS. Paris: OECD Publishing, 2019. Dostupné z: https://doi.org/10.1787/301005d1-en. PRŮCHA, Jan. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. 333 stran. ISBN 978-80-262-0870-9. SYSLOVÁ, Zora, Irena, BORKOVCOVÁ a Jan PRŮCHA. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
1) Srovnávací pedagogika – cíle, funkce, význam. 2) Vývojové tendence a trendy v předškolním vzdělávání v mezinárodním srovnání 3) Předškolní vzdělávání ve vybraných francouzsky a německy mluvících zemích v Evropě. 4) Předškolní vzdělávání v anglicky mluvících zemích v Evropě. 5) Předškolní vzdělávání ve vybraných skandinávských zemích. 6) Implikace pro další rozvoj institucionální předškolní výchovy v ČR z mezinárodního srovnání vývojových trendů v Evropě. 7) Zahraniční exkurze realizovaná v rámci mezinárodní spolupráce univerzit a pedagogických vysokých škol v rámci sítě NETT - pokud bude možné. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (25.01.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8714. Klíč k zápisu studenti obdrží na prvním setkání kurzu v semestru. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|