|
|
|
||
Teaching practice is a continuation of the introductory practice. During the course, students complete a two-week teaching practice at the faculty's pre-school and reflect on their experience in a joint seminar. The aim of the internship is a deeper acquaintance with the kindergarten environment, especially with the work of the teacher and the activities of preschool children. The content of the internship has a hospitality level: observing and analyzing educational processes in the kindergarten, as well as a practical level: students perform assisting activities in the classroom under the guidance of the faculty teacher, interacting with the children. The course is linked in content with the theoretical course Theory and Didactics of Preschool Education I. Students therefore focus on the concrete implementation of selected topics in practice. Students continue to maintain a teaching portfolio. Topics. 4) Reflection of own pedagogical experience of practice in a faculty pre-school: interaction with individual children, with small/large group, preparation and implementation of micro-outcomes, interaction with other teachers in the classroom, with parents. 5) Reflection on the diversity of conditions, organization and own educational processes in individual faculty pre-schools. Requirement for students without experience in kindergarten as a teacher or teaching assistant: 2 weeks of continuous practice (min. 40 hours in total): 1 week 18.4.-22.4.2022 (2nd week in the block of the student's choice) in the FMŠ Requirement for students with experience in pre-school as a teacher or teaching assistant: 1 week of practice (min. 20 hours) in the time of the student's choice during the summer semester.
Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Cílem praxe je hlubší seznámení s prostředím mateřské školy, především s prací učitelky a činnostmi dětí předškolního věku. Náplň praxe má hospitační rovinu: pozorování a analyzování edukačních procesů v mateřské škole, tak rovinou praktickou: studenti vykonávají pod vedením fakultní učitelky asistenční činnosti ve třídě, vstupují do interakce s dětmi. Kurz je provázán obsahově s teoretickým kurzem Teorie a didaktika předškolní výchovy I. Studenti se proto zaměřují na konkrétní realizaci vybraných témat v praxi. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 2 ECTS (60 hodin práce)
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. MERTIN, V., GILLNEROVÁ, I.: Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003. ISBN 80-7178-799-X. MATĚJČEK Z. Co dětí nejvíc potřebují. Praha, Portál 1994, ISBN 80-7178-006-5. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2021. OPRAVILOVÁ, E. GEBHARTOVÁ V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9. SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. 2. vyd. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005 [i.e. 2006], 34 s. ISBN 80-87000-01-3. SYSLOVÁ, Z., CHALOUPKOVÁ, L. Rámec profesních kvalit učitele mateřské školy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7882-6. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Metody výuky: - praxe - reflexe zkušenotí studentů - video analýza - skupinová diskuse - práce v Moodle Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Témata: 1) Pozorování dítěte: reflexe jeho situovanosti v současnosti, v současné rodině a mateřské škole 2) Reflexe charakteristik cílů výchovy v osobnostně orientovaném modelu v kontextu konkrétních zkušeností studenta z praxe v FMŠ. 3) Reflexe práce pedagoga s RVP PV v oblasti cílů, organizace a obsahu vzdělávání v prostředí mateřské školy. 4) Reflexe vlastní pedagogické zkušenosti z praxe ve fakultní mateřské škole: interakce s jednotlivými dětmi, s menší/větší skupinou, přípravy a realizace mikrovýstupů, interakce s dalšími pedagogy ve třídě, s rodiči. 5) Reflexe rozmanitosti podmínek, organizace i vlastních edukačních procesů v jednotlivých fakultních mateřských školách.
10 dní průběžné praxe: 10x pátek dopoledne ve fakultní MŠ dle rozvrhu v SIS Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Předmět bude zakončen individuální prezentací dílčích úkolů stanovených během praxe a zpracovaných do portfolia (pedagogické situace, úkol k cílům atd.). Podmínkou je aktivní účast na seminářích, prezentace úkolů v rámci setkání a splnění úkolů v Moodle. Dílčí úkoly: - mapa sociální situovanosti dětí ve vybrané třídě praxe (zpracování ve dvojici) - analýza pedagogické situace - analýza a reflexe vlastních cílů ve vlastní navržené a realizované vzdělávací činnosti Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8639. Last update: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|