On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time. |
|
|
|
||
The aim of the course is to gain a basic orientation in the key concepts of preschool pedagogy. The content of the lectures is an introduction to the definitions, internal structure, meaning, functions and development cycle of the family, the characteristics of the contemporary Czech family and its demographic background. Attention will be paid to the child in the contemporary world, the typology of the child and the theory of multiple intelligences. The aim of the course is also orientation in the main curricular document - the Framework Educational Programme for pre-school education. Attention is paid to the concept of preschool education in the present day - personality-oriented preschool pedagogy. The objectives, conditions, organisation and content of pre-school education, the basis for its implementation and the specification of target competences in the RAP PV are discussed. Students gain insight into the current position of the child in our society, education in the family and in institutional care. They will be able to characterize the personality-oriented model of pre-school education, orient themselves in the current goals and objectives of pre-school education formulated in the RVP PV, they will be able to observe and assess the suitability of the conditions and method of organization of the day and work with an age-homogeneous and heterogeneous group of children in the kindergarten environment. They will be able to link theoretical knowledge with their practical experience. Students will also be supported to enter the theoretical contexts and prepare for further study through videos and case studies available in the course on Moodle (Fund F). Topics: 1) Characteristics of the contemporary family, its structure, meaning, function, developmental cycle. 2) Genesis of goals, goals of education in the person-centred model, insight into the taxonomy of educational goals. 3) Curriculum of preschool education, background for its implementation: - framework goals, key competences, sub-goals and expected outcomes; - organisation and conditions of education in the kindergarten environment and risks associated with them.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky: - s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, s charakteristikou současné české rodiny a jejím demografickým pozadím; - se sitovaností dítěte v současném světě, typologii dítěte a teorie mnohačetné inteligence; - orientace v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (cíle, obsahy, podmínky, organizace). - propojení teorie a praxe přes vlastní pedagogickou zkušenost v předmětu praxe, videa, kazuistiky. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže: 3 kredity (tj. 75-90 hodin práce studenta)
Hybridní výuka pro nemocné: MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abKOquyuLUlu-jXM5xY6XRxgN3UraddxuXbKbFATv6g01%40thread.tacv2/conversations?groupId=008f357e-1103-4af1-8af9-26c58d6613f2&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
BRUCEOVÁ, T.: Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. 978-80-257-0807-1. GILLERNOVÁ, Ilona, Vladimír KEBZA a Milan RYMEŠ. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2798-1. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ. V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. Dostupný na http://www.msmt.cz/file/45303/ OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8 PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ., S. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
- přednáška - práce s texty individuální i ve skupině v rámci setkání i v domácí přípravě - individuální/skupinové vypracování dílčích úkolů jako východisko studia teorie Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Témata: 1) Charakteristika současné rodiny, její struktura, význam, funkce, vývojový cyklu. 2) Geneze cílů, cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, náhled na taxonomii vzdělávacích cílů. 3) Kurikulum předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci: - rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a očekávané výstupy; - organizace a podmínky vzdělávání v prostředí mateřské školy a rizika s nimi spojená. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Předmět bude zakončen klasifikovaným zápočtem v podobě testu (min. 70 % bodů pro splnění zápočtu; klasifikace: 70-79 bodů = 3; 80-89 bodů = 2; 90-100 bodů = 1). Test je možné 2 opakovat, tj. 1 řádný a 2 opravné termíny.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8697 (heslo získají studenti na prvním setkání kurzu). Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F). Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|