|
|
|
||
In the field of art education, the course focuses on the transformation of subject contexts into an elementary didactic structure. It presents gallery and museum education, informs students about important cultural institutions dealing with education and upbringing. It introduces students to the context of book illustration and creation, animation, thematizes cultural heritage and architecture, as important motives for children's enculturation. It reflects the regularities of children's artistic expression and its main developmental features and shows the links between the choice of professional context and task and among other key didactic categories. In the field of music education, the course will focus on the didactics of singing activities, piano playing and soprano recorder. The student will gain basic knowledge about music and music pedagogical skills in the field of singing activities for preschool children. The student will gain an overview of the tasks and content of singing activities in the context of music education in kindergarten. Teaching will focus on the development of intonation and rhythmic skills. They will learn to play and sing preparatory and preparatory vocal exercises, methodical procedures in working with songs (echo, relay, lost song melody, alternating collective and solo singing, expressing rhythmic values by playing the body, conducting songs, etc.).
Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný popis přípravy na výuku: V hudební oblasti: osvojování pěveckých dovedností (interpretace a intonace), dovedností v oblasti hry na flétnu a na klavír (hra písní, průpravných a přípravných cvičení), studium literatury, příprava didaktických výstupů v seminární výuce. Ve výtvarné oblasti: plnění úkolů zaměřených na tvorbu didaktických plánů a příprava poznámek z předepsaných zdrojů. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
VV Splnění úkolů formulovaných v Moodlu. Účast na kolokviu k vypsaným otázkám výtvarného oboru. Účast v kurzu v průběhu semestru. HV Pro získání zápočtu je nutné kromě řádné docházky splnit Individuální plán ve hře na klavír, na zobcovou sopránovou flétnu, dále vytvořit dostatečně kvalitní didaktické přípravy na nácvik dvou lidových a jedné umělé písně a popsat uplatnění zvolených písní v pedagogické praxi. S jednou určenou písní vystoupí student před seminární skupinou, další přípravy odevzdá doplněné zvukovými nahrávkami. Ve zkouškovém období zpaměti samostatně (bez opory klavíru) zazpívá vybrané (vylosované) lidové písně ze souborů písní hraných na klavír a ze samostatně vytvořeného souboru pěti umělých/autorských písní vhodných pro MŠ. Ke každé písni improvizuje předzpěv, taktuje. Zahraje na zobcovou flétnu dvě vylosované písně ze známého souboru. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
VV BIRD, Michael. Van Goghova hvězdná noc: dějiny umění v příbězích pro děti. Ilustroval Kate EVANS, přeložil Katarína BELEJOVÁ. Brno: CPress, 2017. ISBN isbn978-80-264-1691-3. HAZUKOVÁ, Helena a Pavel ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: UK Ped F, 2005. HAŠKOVCOVÁ, Lucie, Michaela JOHNOVÁ ČAPKOVÁ, Karin VRÁTNÁ MILITKÁ, Markéta PASTOROVÁ, Alice STUCHLÍKOVÁ, Marek ŠOBÁŇ, Lenka TÓTHOVÁ a Jaroslav VANČÁT. Per aspera ad astra: konference na téma Galerijní pedagogika a cíle výtvarné výchovy v RVP : sborník příspěvků : 14. září 2015 Galerie umění Karlovy Vary. Karlovy Vary: Galerie umění, příspěvková organizace Karlovarského kraje, 2015. ISBN 978-80-87420-52-2. JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN isbn80-7361-005-1. HV DANIEL, Ladislav. Hra na zobcovou sopránovou flétnu. I. Praha 1976. KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3. KODEJŠKA, Miloš. Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-080-3. KODEJŠKA, Miloš, Mikuláš POPOVIČ a Jaroslav VEREB. Klavírní doprovody a dirigování písní v mateřských a základních školách. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-976-6. TICHÁ, Alena. Učíme děti zpívat: hlasová výchova pomocí her pro děti od 5 do 11 let. Vydání 3. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0648-4. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
VV reflexe a revize práce předchozího kurzu, studium a aplikace aktuálních didaktických přístupů výtvarné výchovy s důrazem na předškolní věk. Studium zákonitostí dětského výtvarného projevu a jeho rysů. Studium didaktidkýdh koncepcí výtvarného oboru. HV V rámci studia budou ve výuce uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. V oblasti Hry na klavír budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní studentovi názorně představeny učitelem. Bude mít možnost si některé přednesové skladby, anebo doprovod písní opětovně přiblížit i v domácí práci prostřednictvím YouTube, které připravil jako pedagogickou oporu jejich vyučující. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který bude mít každý student k dispozici. Distanční podpora v oblasti Didaktika pěveckých činností se zaměří na přípravu motivací a nácvik písní včetně rozezpívání a tvorby scénářů pěveckých činností a jejich vyhodnocování. Elektronicky bude moci splnit písemné úkoly i dovednosti hrát, zpívat a nacvičovat lidové a umělé písně. Podporu v podobě videometodiky má i oblast Hra na zobcovou sopránovou flétnu. Student bude moci splnit úkoly v této oblasti rovněž prostřednictvím elektronické nahrávky. Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
Témata ve výtvarné výchově : Z pohledu hudební psychologie a sociologie budou představeny základní hudebních schopností u dětí v předškolním věku. V seminářích budou probírána témata s hlavním zaměřením na didaktiku pěveckých činností. Student získá přehled o úkolech a obsahu pěveckých činností v kontextu hudební výchovy v mateřské škole. Naučí se hrát a zpívat průpravná a přípravná hlasová cvičení, metodické postupy v práci s písní (ozvěnu, štafetu, ztracenou melodii písně, střídání kolektivního a sólového zpěvu, vyjadřování rytmických hodnot hrou na tělo, dirigování písní aj.). 4) Klavírní hra přednesových skladeb vhodných pro hudební činnosti v MŠ. 5) Dovednost klavírních stylizací a transpozic doprovodů lidových písní pro děti v mateřské škole. Student začátečník (A program) se naučí 8 drobných přednesových skladeb pro děti. Bude hrát jednooktávové stupnice F dur,G dur,A dur,H dur pravou rukou a harmonické kadence v tóninách F dur,G dur,A dur,H dur levou rukou. Harmonickou kadenci T, S, D se naučí stylizovat jako polku, pochod, kombinovaný doprovod, valčík a rozložený doprovod v tóninách C dur,D dur,E dur,F dur,G dur,A dur,H dur. Bude transponovat a stylizovat 10 písní pro předškolní děti. Student se základními klavírními zkušenostmi (B program)se naučí 8 přednesových skladeb pro děti. Bude hrát jednooktávové stupnice F dur, G dur,A dur,H dur pravou rukou a harmonické kadence v tóninách F dur,G dur,A dur,H dur levou rukou. Harmonickou kadenci T, S, D se naučí stylizovat jako polku, pochod, kombinovaně, valčík a rozloženě v tóninách C dur,D dur,E dur,F dur,G dur,A dur,H dur. Bude transponovat a stylizovat doprovod 20 písní pro děti předškolního věku. 6) Hra na zobcovou sopránovou flétnu s cílem interpretovat písně pro děti v předškolním věku. Cílem předmětu je získání potřebných dovedností pro hru na sopránovou zobcovou flétnu, které je možné využít v integraci s ostatními hudebními činnostmi. Výuka vychází z principů L. Daniela a je koncipována tak, aby se student seznámil i metodikou hry na zobcovou sopránovou flétnu pro pedškolní děti. Student bude ovládat písně z učebnice M. Kodejšky a kol. Klavírní doprovody a dirigování písní v MŠ a v ZŠ v tónině D dur nebo C dur. Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (09.04.2021)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8637 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020). LS 2024 https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14662 Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (08.02.2024)
|
|
||
V oblasti HV: - dokáže vyjmenovat a charakterizovat hudební činnosti, - dokáže vyjmenovat a charakterizovat hudební schopnosti, - dokáže vyjmenovat a charakterizovat hudebě-výrazové prostředky, - identifikuje vazby preprimární hudební výchovy k RVP PV, - aktivně používá znalosti z hudební nauky získané v předchozím semestru (notopis, intervaly, akordy, základy harmonie), - orientuje se v durových tóninách, dokáže transponovat píseň, dokáže vytvořit graf tónového prostoru písně, - zná a dokáže didakticky využít různé druhy a organizační formy pěveckých činností - předloží a obhájí tři pedagogické přípravy s pěveckými činnostmi (specifika zadání v Moodle), - zpaměti zpívá a taktuje 20 lidových písní (shodně s klavírním repertoárem) + 5 umělých dle vlastního výběru, - hraje na sopránovou zobcovou flétnu v rozsahu c1-c2, v tónině D dur a C dur - zahraje několik melodizovaných říkadel a písní (ve dvou úrovních náročnosti podle vstupní úrovně dovedností), - splní v průběhu semestru všechny položky dané protokolem hry na klavír podle stupně své pokročilosti (stupnice, akordy a obraty, kadence, písně s doprovodem, přednesové skladbičky). Last update: Kmentová Milena, Mgr., Ph.D. (20.01.2025)
|
|
||
Úspěšné absolvování předmětu Základy estetických výchov (HV a VV) Last update: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|