Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
Following the Reflexive Practice of Art Education I, students create a pedagogical portfolio and a reflective diary. They discuss realized pedagogical experiments and observations. The aim of the course is to introduce the theoretical concepts and practice acquired by the study. Students analyze and interpret the observations which have been made.
Thematic plan:
• Observation analysis
• Analysis of realized units and series
• Presentation of the whole of teached units and final reflection
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
V návaznosti na Reflexivní praxi z Vv I realizují studenti výtvarné jednotky a zpracovávají k nim komentáře. Diskutují
realizované pedagogické pokusy a hospitace. Cílem předmětu je uvést do souvislosti studiem osvojené
teoretické koncepty a praxi. Studenti analyzují a interpretují provedená pozorování.
Rozbor hospitace
Rozbor realizovaných jednotek a řad
Prezentace celku odučených jednotek a závěrečná reflexe
Descriptors -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
COLTMAN, P., WHITEBREAD. D. (Eds.): Teaching and Learning in the Early Years. London, Routledge
2008. ISBN10: 0-415-42479-8
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ H. - DVOŘÁKOVÁ M. Situace ve výtvarné výchově. 1.vyd.Liberec: Technická univerzita v
Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.
SYSLOVÁ, Z.: Profesí kompetence učitele mateřské školy. Praha, Grada 2013. ISMB 978-80-247-4309-7
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské
reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAANSTRA, F., DAMEN, M., HOORN, M.: Interestingness and Pleasingness of Drawings from Different Age
and Expertise Groups. In: Empirical Studies of the Arts July 2013 vol. 31 no. 2, pp 173-194
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
COLTMAN, P., WHITEBREAD. D. (Eds.): Teaching and Learning in the Early Years. London, Routledge
2008. ISBN10: 0-415-42479-8
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
HAZUKOVÁ H. - DVOŘÁKOVÁ M. Situace ve výtvarné výchově. 1.vyd.Liberec: Technická univerzita v
Liberci, 2002. 41 s. ISBN 80-7083-661-X.
SYSLOVÁ, Z.: Profesí kompetence učitele mateřské školy. Praha, Grada 2013. ISMB 978-80-247-4309-7
SLAVÍK, J.; DYTRTOVÁ, K.; FULKOVÁ, M.: Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské
reflexe. Pedagogika, 2010. 60(3/4), s. 223–241.
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky
HAANSTRA, F., DAMEN, M., HOORN, M.: Interestingness and Pleasingness of Drawings from Different Age
and Expertise Groups. In: Empirical Studies of the Arts July 2013 vol. 31 no. 2, pp 173-194
FULKOVÁ, M., Diskurs umění a vzdělávání. H+H 2008, ISBN 978-80-7319-076-7
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
continuous participation (Z)
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
reflexe realizované řady a komentáře k hospitacím
Syllabus -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
practicing and reflecting teaching skill, application of theoretical knowledge in practice, observation, analysis, interpretation, presentation of the results of the exercise
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.09.2022)
realizace a reflexe výtvarných činnosti, aplikace teoretických konceptů v praxi, hospitace, analýza a interpretace, prezetace pedagogických pokusů