SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education II - OPB01V1F8B
Title: Didaktika VV II – S
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01V1F8B
Annotation -
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)
The curse focuses on planning in Art Education, on series and projects. It discusses the interdisciplinary potential of Art Education in preschool. Students acquire skills with regard to the specifics of preschool age to plan thematic and methodological units, justify their contribution and explain their logic. The curse also includes the outline of the connection of practice and research in Art Education. Students cooperate in the research project Horizon AMASS. Thematic plan: • General contributions of Art education and long-term goals • The context of nurture and education • Curriculum documents and its vocabulary • Cross-curriculum bonds, their potential, and limits • Thematical series • Methodical series • Projects • Gallery and museum education as a starting point in Art Education • Evaluation and pedagogic diagnostics • Etudes and exploration in pre-school • Risk factors in the development of children’s art expression • Summary of main theses
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (28.01.2022)

Vytvořit předpoklady pro kvalifikované plánování, realizaci a reflexi výtvarných činností v mateřské škole.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (28.01.2022)

studium odborné literatury 20

příprava na seminář 25

vypracování průběžných úkolů 15

Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (11.10.2018)

FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění:

vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. V Praze: Univerzita

Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5.

FULKOVÁ, M., JAKUBCOVÁ, L., KITZBERGEROVÁ, L., SEHNALÍKOVÁ, V.: Galerijní a muzejní edukace 2. Praha: PedF UK a UPM

2013. ISBN 978-80-7290-700-7 (PedF); 978-80-7101-127-09 (UPM)

HAZUKOVÁ, H., DVOŘÁKOVÁ, D.: Učitelovo rozhodování v situacích výtvarné výchovy. Liberec: PedF TUL, 2002.

KAFKOVÁ, H.: Příručka pro stavitele v libovolné substantivní oblasti. In: Výtvarná výchova 2/2011, s. 15 – 17. ISSN 1210-3691

UHL SKŘIVANOVÁ, V.: Pedagogika umění - umění pedagogiky. Ústí nad Labem: UJEP 2014. ISBN978-80-7414-663-3

80-7083-660-1

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (28.01.2022)

Obhájení individuální pedagogické tvorby a účast na kolokviální zkoušce

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (04.02.2022)

1.    Obecné přínosy Výtvarné výchovy a dlouhodobé cíle
2.    Výchovný a výukový kontext
3.    Kurikulární dokumenty a jejich slovník
4.    Kroskurikulární vazby, jejich potenciál a limity
5.    Tematické řady
6.    Metodické řady
7.    Projekty
8.    Galerijní a muzejní edukace jako východisko plánování ve Výtvarné výchově
9.    Hodnocení a pedagogická diagnostika
10.    Etudy a explorace v MŠ
11.    Rizikové faktory ve vývoji dětského výtvarného projevu
12.    Shrnutí hlavních tezí
Základní studijní literatura a studijní pomůcky

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D. (02.02.2021)

Příprava výtvarného projektu Střih pro novou dobu ve vazbě na praktiky současného umění.

Výuka i zkouška proběhnou dle aktuální hygienické situaci distační/hybridní formou v prostředí MS TEAMS.

Ústní zkouška proběhne formou prezentace plánovaného projektu a odborné rozpravy o předložených okruzích.

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (28.01.2022)

Odkaz na kurz v moodle:

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html