Specific Approaches to Child With School Attendance Postponement - OPB01N1H1B
Title: Specifika práce s dětmi s odkladem školní docházky
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Pre-requisite : OPB01N110A
Is interchangeable with: OKB01N1H1B
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   Noticeboard   
Annotation -
The aim of the lectures is to get acquainted with diagnostics and education of children with school attendance delay. Get an orientation on school maturity and school readiness. The content of the seminars is a discussion on the increasing number of children with ESD, prevention, pedagogical diagnostics, individual educational program, etc. Topics: Pedagogical diagnostics of school readiness and school maturity School attendance delays Cooperation between kindergarten and primary school Continuity of pre-primary and primary education Current problems (increasing numbers of children with PDD, learning disabilities, children's assessment, preschool standards, home schooling, start of compulsory schooling at age five, compulsory preschool, etc.)
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (16.05.2019)
Descriptors - Czech

Studijní zátěž: 24 hod přímá výuka, 25 hod sběr dat, příprava a zpracování seminární práce, 26 hodin samostudium odborné literatury a plnění průběžných úkolů dle zadání vyučující

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
Literature - Czech

Základní studijní literatura:

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-474-8

KROPÁČKOVÁ, J. Budeme mít prvňáčka. Praha: Portál, 2008, ISBN 978-80-7367-359-8.

KUCHARSKÁ, A., ŠVANCAROVÁ, D. Bezstarostné roky? Kroky a krůčky předškolním věkem. Praha: Scientia, 2003.

JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Praha: D&H, 1998. ŠULOVÁ, L. Význam domácí přípravy pro začínajícího školáka. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-542-9.

 

Další doporučená literatura:

VERECKÁ N. Jak pomáhat dětem při vstupu do školy. Praha, Lidové noviny 2002. ISBN 80-7106-474-2.

Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (04.06.2017)
Course completion requirements - Czech

Požadavky na zápočet: aktivní účast na prezenční výuce. Vypracování a prezentace případové studie dítěte s OŠD, se kterým bude student/ka realizovat individuální práci.

Last update: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (08.09.2022)