|
|
|
||
The course introduces students to the possibilities of natural integration of intercultural education into everyday work of a kindergarten teacher in the context of the Framework Educational Program for Pre-school Education. It develops a sense of justice, solidarity and tolerance, leading to the understanding and respect of ever-increasing socio-cultural diversity. It provides knowledge of some basic concepts of intercultural education and its legislative grounding in the Czech education system. It leads to engagement in combating intolerance, xenophobia, discrimination and racism. It deals with creating a safe and challenging kindergarten environment where everyone feels equal and successful. It offers practical demonstrations of innovative methods and children's literature related to this issue. In the field of intercultural education, the content of the course is the following: definition of intercultural education and related concepts intercultural education and pre-school child legislative anchoring of intercultural education in the Czech educational system intercultural education and framework educational program for preschool education creation of stimulating intercultural environment children and the use of non-discriminatory language, introduction to the principles of gender sensitivity, development of critical thinking methodology of intercultural education in kindergarten (innovative methods, activities) practical demonstration of work with children's literature in the development of intercultural perception.
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
|
|
||
Seznámit se s možnostmi přirozeného začlenění interkulturní výchovy do každodenní práce pedagoga mateřské školy v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
|
|
||
Semináře probíhají online na této adrese
https://cuni-cz.zoom.us/j/99819086960
Meeting ID: 998 1908 6960 Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
|
|
||
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
|
|
||
Základní studijní literatura: BALVÍN, J. Romové a etika multikulturní výchovy. Ústí nad Labem: Hnutí spolupracujících škol R, 1999, ISBN 80-9021494-0 BURIÁNOVÁ J.,JAKOUBKOVÁ,NÁDVORNÍKOVÁ H. V.,Vedení mateřské školy, Praha: Raabe, 2002, ISBN 80-902189-2- CÍLKOVÁ E., SCHONEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-238-6 ČAKRTOVÁ, M. Začněme třeba takhle, Praha: Česká rada dětí a mládeže, 2007, ISBN 978-80-254-1555-9 ČERMÁKOVÁ, J. H., RABIŇÁKOVÁ D.Ty + Já = kamarádi : hry, básničky, pohádky a teorie podporující multikulturní výchovu / Praha: ISV, 2000.ISBN 80-85866-76-5 KREJČOVÁ, V, KARGEROVÁ, J. SYSLOVÁ, Z. Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80262-0812-9. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova:příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2
Další doporučená literatura: FELCMANOVÁ A.RANDA J. Objevování. Sbírka inspirací z přístupu anti-bias Brno: Asociace středoškolských klubů České republiky. 2014. ISBN 978-80-88043-09-6 Integrace dětí přistěhovalců do škol v Evropě: Brussels: Eurydice, 2004, ISBN 2-87116-376-6 NEUGEBAUER, B. Alike and different : exploring our humanity with young children / OECD. Equity and Quality in Education: Supporting Disadvantaged Students and Schools. Paris: OECD Publishing. 2012. ISBN 978-92-64-13084-5. Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
|
|
||
Last update: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (19.02.2021)
|