|
|
|
||
The course introduces students to the problems of alternative and innovative pedagogical programs and concepts that have developed over the 20th and the beginning of the 21st century, which are implemented in the Czech and European preschool institutions, up to the present day (Montessori pedagogy, Waldorf pedagogy, Jensky plan, Reggio Emilia concept, Start Together, Health-promoting kindergartens, Emmi Pikler concept, forest pedagogy, etc.). Students will get acquainted with the main ideas and basic principles of the programs, common and different elements of the concepts. The course will not only provide students with the basic theoretical knowledge, but it will also allow them to look into the current state of functioning of preschool institutions that put these concepts in practice (in the form of attending such an institution for 1 week of apprenticeship in November according to the schedule of apprenticeship for the academic year 2022/2023).
Last update: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je získat přehled o reformních, alternativních a inovativních pedagogických směrech a konceptech vzniklých ve 20. století a získat dílčí zkušenost z praxe jednoho směru. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Časová zátěž (3 kredity: 90 hodin práce): minimálně:
Last update: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Základní studijní literatura: Průcha, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4. (případně některé předchozí vydání - 2004, 2001) Václavík, Vladimír: Cesta ke svobodné škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-229-1 Bruceová, Tina: Předškolní výchova: Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5. Montessori, Maria: Tajuplné dětství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7. Carlgren, Frans a Klingborg, Arne: Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Přeložil Václav JAKUBEC. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-4-4. Havlínová, Miluše a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál (vydavatelství), 2006. ISBN 80-7367-061-5. Gardošová, Juliana a Dujková, Lenka. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9. Další doporučená literatura: Bertrand, Yves: Soudobé teorie ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5 Rýdl, Karel: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3 Wenke, Hans a Röhner, Roel. Ať žije škola: Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6. Fodinger, Diana Gabriela: Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-807387-382-0. POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.
Last update: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Last update: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Požadavky na zápočet: · Absolvování 5denní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce · Zpracování pozorovacího archu pro praxi (zahrnující hlavní principy pedagogické práce ve vybraném alternativním/inovativním modelu). zpracování individuálně či ve skupině. · Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu 5denní pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem (odevzdání do Moodle), zpracování individuálně či ve skupině. · Aktivní účast na seminářích (povolena 1 absence). · Test ze znalostí alternativních a inovativních programů. Last update: Hořáková Kristina, Mgr. (05.11.2022)
|