|
|
|
||
The aim of the practice is to develop the basics of professional competencies and the cultivation of the future teaching personality, acting in a pedagogical reality with its deeper understanding. The main task of continuous pedagogical practice is the elaborate preparation and realization of specific sections of educational work (microarrays) and their subsequent reflection with an emphasis on self-reflection. Practice is a structured observation of pedagogical situations, the planning of the educational process in kindergarten, its implementation and subsequent reflection. The content of the pedagogical practice is targeted observation, design, realization and evaluation (reflection and self-reflection). The main purpose of the pedagogical practice is to provide students with an opportunity for their own pedagogical experiments and for gaining further pedagogical experience. The practice takes place at the faculty kindergartens and is organized as a continuous one-weekly morning and 2 weeks, a reflective seminar is part of the practice. Content: Hospitality activities (common listening practice of a group of students with subsequent reflection, always the first meeting in the semester and the pairing practice of the second clinical day of practice, further on the basis of an agreement with a faculty teacher) Assistance activities (based on prior agreement) Creation of written preparations for educational activities in kindergarten. Students will arrange in their pairs a video recording of their own pedagogical work with preschool children (after a prior agreement with the faculty teacher). Microwaves (to change the various activities again on the basis of previous agreement, respecting ŠVP, individual peculiarities of the school and individual children) Reflection (reflection with a faculty teacher , reflection with general or field didactics, reflection of students - in pairs) Self-reflection Comparison of reflections and self-reflection Assessment of strengths and weaknesses of the student and development of teacher competencies Structured observation of pedagogical process and pedagogical situations Introduction to school educational programm, school regulations, pedagogical documentation , internal regulations, etc.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (14.10.2018)
|
|
||
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže: 5 ECTS
Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky.
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|
|
||
Základní studijní literatura: Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-239-5939-5. Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.
Další doporučená literatura: ZELINKOVÁ O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X. KAPRÁLEK K., BĚLECKÝ Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178887-2. PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. 152 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-5115-2.
Nápadník pro mateřské školy: hravé náměty pro práci s dětmi. Nádvorníková, Hana, ed. a Bečvářová, Zuzana, ed. Praha: Raabe, 2015- . ISSN 2336-7164. DVOŘÁKOVÁ, Hana et al. Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí: dítě a jeho tělo. 2. vydání. Praha: Raabe, 2015. 164 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-187-8. SVOBODOVÁ, Eva et al. Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí: dítě a jeho psychika - sebepojetí, city, vůle: dítě a ten druhý. Praha: Raabe, 2015, ©2015. 124 stran. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-189-2. SYSLOVÁ, Zora, HORKÁ, Hana a LAZAROVÁ, Bohumíra. Od teorie předškolního vzdělávání k praxi v mateřské škole. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 137 stran. ISBN 978-80-210-7542-9. VÁCHOVÁ, Alena, KUPCOVÁ, Zuzana a KUKAČKOVÁ, Michaela. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, ©2015. 126 s. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Praxe a práce v Moodle. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Pedagogické praktikum je realizováno formou průběžné a souvislé pedagogické praxe. Student je po celou dobu v jedné z fakultních mateřských škol. Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou) Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Požadavky k udělení zápočtu:
Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Všechny studijní opory jsou v Moodle kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5050. Kód ke vstupu do kurzu získají studenti na začátku semestru od vyučující. Last update: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.02.2022)
|