SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Preschool Music Education II - OPB01H1C4B
Title: Didaktika předškolní HV II - S
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Interchangeability : OKB01H1C4B
Is interchangeable with: OKB01H1C4B
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (30.01.2020)
The lessons will have the following content: a) didactic principles in music lessons, including examples of their application in practice, b) teaching methods and differentiation of pupils in music lessons, c) integration of music activities with other aesthetic educational activities on examples, d) structure of lessons and teacher training for teaching. The seminar will combine singing and piano skills, as well as playing the soprano recorder. Students will get acquainted with the description and use of Orff's musical instruments, focus on work with motive, musical sentence, improvisation of wills for given rhythmic and later melodic foresight, on devising variations on given musical idea in terms of changes of rhythmic and rhythmic melodic, rondo rhythmic and melodic using different percussion and melodic Orff instruments. In the course students will play and sing selected folk and artificial songs presented in the first part of the Czech Orff School. They will invent the use of Orff's musical instruments when singing songs or performing musical movements on folk songs. They will learn artificial songs that relate to the family in order to strengthen the importance of family and family relationships in the current unfavorable social climate.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Hlavním cílem předmětu je propojit pěvecké a instrumentální činnosti a na příkladech osvětlit hudebně didaktické principy vzdělávání dětí v předškolním věku.  

Descriptors - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou o přístupné videozáznamy.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

SEDLÁK,F.-VÁŃOVÁ,H.Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2013. ISBN: ISBN 978-80-246-2060-2.

KODEJŠKA,M.  Integrativní hudební výchova dítěte předškolního věku. Praha: PedF UK, 2002.  ISBN:80-7290-080-3.

MALÝM ZPĚVÁČKUM. Zpěvník pro MŠ. Praha:SPN, 1986.

VISKUPOVÁ,B. Hudebně pohybové hry.  Praha:Ústřední škola – Česká obec sokolská, 2002.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky.Praha: Rolino,

s.r.o, 2006. ISBN 80-901678-4-5.

KMENTOVÁ,M. Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí. In Teorie a praxe hudební výchovy III. Praha: UK v Praze- PedF,2013. ISBN 978-80-7290-724-3.

KMENTOVÁ,M. Hudební činnosti v logopedické prevenci.Praha: K Hv, experimentální metodický materiál- kompendium, 2013.

D`ANDREA, F.; HLAVÁČKOVÁ, I.; KODEJŠKA, M. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha ,1998.                                                                                                                               

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ, 1997- 2001.  ISBN 80-902662-4-X.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Zobcová flétna. Nová Paka: FTČ, 1999.  ISBN 80-902662-0-7.

HERDEN,J. Hudební hodinky pro táty a maminky. Praha: Rodiče, 2004. ISBN:80-86695-46-8.

TICHÁ,A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN:80-7178-916-X.   

KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-717.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze – Pedagogická fakulta,  Praha. ISSN 1210-3683.                                                                                

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (28.01.2021)

Ve výuce budou využívány hlavně dialogické a tvořivé metody práce. Tvořivost se projeví  i v seminárních úkolech  se zaměřením na doprovody písní nebo říkadel prostřednictvím bicích a melodických nástrojů z Orffova instrumentáře.

 

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Konkrétní výuka bude mít následující obsah:

a)      didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi

b)      vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově

c)      integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech

d)      struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi

e)      poslechové činnosti  u dětí v předškolním věku

 V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována  I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. Naučí se další umělé písně, které jsou vhodné pro domácí rodinné muzicírování.  V rámci hudebně poslechových aktivit  bude představena hudba jako řeč,  při které dojde k analýze pohybu hudebně výrazových prostředků na formálním půdorysu modelových příkladů poslechových skladeb. Důraz  bude položen na zážitek.

V rámci seminární práce studenti  vypracují  partitury 2 písní  pro děti v předškolním věku s uplatněním hry  na bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. S pomocí klavíru  se připraví na jejich nácvik se studenty v rámci výuky.V kombinované formě studia studenti obdrží seznam článků z odborných časopisů Hudební výchova (ČR),  které se vážou k tématům didaktiky hudební výchovy, k instrumentální činnosti nebo poslechu hudby dětí v mateřských školách. Vyberou si jeden článek z daného seznamu a zpracují  je do podoby referátu v rozsahu 2 stran textu. V závěru písemného referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí  uvedených myšlenek do problematiky jejich  učitelské praxe v mateřských školách.

 

Entry requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Vstupní požadavky nejsou.

Registration requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Požadavky k zápisu nejsou žádné.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)

Pro úspěšné zakončení předmětu jsou důležité výsledky osobních výstupů před skupinou, splnění seminárních úkolů a docházka. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html