SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Music Activities in Logopedic Prevention II - OPB01H166B
Title: Hudební činnosti v logopedické prevenci II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Pre-requisite : OPB01H163B
Is interchangeable with: OKB01H166B
Files Comments Added by
download ProtokolHCvLP.pdf Protocol for obtaining credit Mgr. Milena Kmentová, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (03.01.2020)
Students are guided in the course to methodological work in the complete spectrum of musical activities (listening, musical movement, singing and instrumental) in their autonomous form, combinations and didactic sequence. Students acquire the ability to organize and clearly conduct musical activities appropriate to preschool children and feasible in kindergarten. Attention is paid during the course: • selection and way of organizing musical activities with regard to the psychomotor skills of preschool children and their development • motivation and course of listening musical activities with elements of dramatic education • movement elements: march, walking, hop, canter and movement improvisation musical accompaniment • criteria for selection of songs and rhymes in kindergarten and various ways of their adoption • training of ostinatal accompaniment by playing the body, simple instruments and Orff instrument • acquiring movement elements and choreographies • musical activities in speech therapy - with emphasis on children with communication disorders and different mother tongue, prevention of speech fluency.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2021)

Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou v Moodle.

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a15964f7d47704d29b8ee159f3e7398d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=87db9ff6-ceed-4400-b00d-84a2c0789929&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literature - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (13.02.2020)

LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200702/contents/nkc20061654728_1.pdf
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8.
KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1.
KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3.
KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981.
soubory ke stažení: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/predskolni-pedagogika-a-vychovatelstvi/ucitelstvi-pro-ms/studijni-materialy-ke-stazeni/

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (13.02.2020)

• výběr a způsob organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj
 • motivace a průběh poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy
 • pohybové prvky: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem
 • kritéria výběru písní a říkadel v MŠ a různý způsob jejich osvojení
 • nácvik ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář
 • osvojování pohybových prvků a choreografií
 • hudební činnosti v logopedické prevenci: rozšiřování a aktivizace slovní zásoby, rozvoj fonematického uvědomování, rozvoj grafomotoriky

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (03.01.2020)

Splnění položek viz Protokol pro zápočet - soubory.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html