|
|
|
||
Aktivní práce v semináři (účast minimálně 75 %), plnění průběžně zadávaných úkolů, prezentace zadaného tématu, seminární práce na zadané téma, zápočotvý test.
Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2017)
|
|
||
ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Přehled a slovníky. Praha: Karolinum, 2011. ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 2008. HUBÁČEK, J.; JANDOVÁ, E., SVOBODOVÁ, J. Čeština pro učitele. 3. vyd. Opava: VADE MECUM BOHEMIAE, 2002. HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, J. Česká výslovnostní norma. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. KARLÍK, P.; NEKULA, M.; RUSÍNOVÁ, Z. (eds.). Příruční mluvnice češtiny. Praha: Lidové noviny, 1996 (nebo novější vydání) KOLÁŘOVÁ I.; HAUSER P.; KLÍMOVÁ K., ONDRÁŠKOVÁ K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Praha: Grada, 2012. KRČMOVÁ, M. Fonetika a fonologie. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2009. Mluvnice češtiny 1. Praha: Academia, 1986. Dostupné z: http://stream.avcr.cz/ujc/mluvnice-cestiny-1.pdf OHNESORG, K. Fonetika pro logopédy. Praha: SPN, 1974. PALKOVÁ, Z. Fonetika a fonologie češtiny. Praha: Karolinum, 1994, 2.vyd. 1997. SKARNITZL, R. – ŠTURM, P. – VOLÍN, J. Zvuková báze řečové komunikace. Fonetický a fonologický popis řeči. Praha: Karolinum, 2016. ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha 1999, 2. vyd. 2005.
Dakší literatura může být zadána v průběhu kurzu. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2017)
|
|
||
Tematické okruhy: Fonetika a její vymezení. Historie fonetického zkoumání. Disciplíny fonetiky. Využití fonetiky v praxi. Základní aspekty fonetického zkoumání jazyka. Metody fonetického zkoumání. Produkce řeči (artikulační orgány a jejich činnost při produkci řeči). Recepce řeči. Popis segmentální roviny jazyka (klasifikace hlásek artikulace, artikulace a akustické složení hlásek). Suprasegmentální rovina jazyka. Základní pojmy fonologie. Fonologie a morfologie. Morfonologické alternace. Fonetická transkripce (fonetická transkripce češtiny, mezinárodní transkripční systémy) Ortoepie a ortofonie. Výslovnost slov domácích a přejatých. Praktické poznatky pro veřejný mluvený projev. Ortoepie a logopedie. Úvod do didaktiky českého jazyka – vymezení, souvislost s dalšími obory Moderní přístupy v didaktice ČJ, současné koncepce a principy. Vztah řečových dovedností a jazykových prostředků. Základní metodická pravidla spojená s osvojováním jazyka, etapy osvojování jazyka. Last update: Komorná Marie, Mgr., Ph.D. (10.09.2017)
|