Lectures, study of relevant materials, teacher observation at alternative schools and follow-up analysis, research work on a given topic.
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Výklad, studium materiálů o alternativním školství, reflexe na náslechy v alternativních školách, badatelská činnost, týkající se vybraného tématu.
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Aim of the course -
The aim of the course is to provide students with basic information about the origin and the development of reform effort in education systems both in the Czech Republic and in the world. Students acquire knowledge of particular alternative approaches by means of an alternative schools teacher observation and a follow-up analysis. The students are expected to be able to evaluate the possibilities of alternative conceptions within the Czech education system.
Last update: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
Cílem kurzu je vybavit studenty základními informacemi o vzniku a vývoji reformních snah ve školství ve světě a u nás. Seznámí se s konkrétními alternativními koncepcemi a to jednak formou náslechů v alternativních školách a v následných reflexních seminářích. Po skončení kurzu by studenti měli být schopni posoudit možnosti alternativních pojetí vyučování v podmínkách současné české školy.
Last update: PROKOP/PEDF.CUNI.CZ (22.08.2012)
Literature - Czech
Carlgren, F. Výchova ke svobodě. Praha-Zlín : Baltazar, 1991. Kovaliková, S.: Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, Spirála 1995 Ludwig, H. a kol.: Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou. Praha, ČS EFFE 2000 Montessori, M.: Tajuplné dětství. Praha, SPS 1998 Montessori, M.: Objevování dítěte. Praha, SPS 2001 Montessori, M.: Absorbující mysl. Praha, SPS 2003
Neil, A.S.: Summerhill. Příběh první demokratické školy na světě. PeopleComm, 2015.
Pol, M.: Waldorfské školy: izolovaná alternativa nebo zajímavý podnět pro jiné školy. Brno,FFMU 1995 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha, Portál 2012 Rýdl, K.: Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno, Zeman 1994 Rýdl, K.: Jak dosáhnout spoluodpovědnosti žáka. Daltonský plán jako výzva. Praha, Strom 1998 Rýdl, K.: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha, Public History 1999 Rýdl, K.: Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha, ISV 2001 Rýdl, K.: Inovace školských systémů. Praha, ISV 2003 Schoenebeck, H.: Texty k postpedagogickému myšlení. Pardubice 2000.
Last update: Straková Jana, doc. RNDr., Ph.D. (28.08.2017)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky ke zkušce (ústní a písemná forma):
- odevzdání dvou reflexí pozorování v alternativní škole
- poskytnutí dvou zpětných vazeb spolužákům na jejich reflexe
- aktivní účast v závěrečné diskusi
Last update: Straková Jana, doc. RNDr., Ph.D. (28.08.2017)
Syllabus -
- Concepts, definitions - Montessori pedagogy - Dalton plan - Waldorf pedagogy - Jena plan
- Homeschooling
- Summerhill
- Modern alternative trends in education (antipedagogy, Mikhail Petrovich Shchetinin Kin´s school, community schools, value education and other)
Last update: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (29.08.2017)
- Vymezení pojmů alternativní pedagogiky. - Pedagogika Marie Montessori. - Daltonský plán. - Waldorfská pedagogika. - Jenský plán. - Homeschooling.
- Summerhill.
- Populární alternativní směry ve vzdělávání (antipedagogika, rodová škola, komunitní školy, hodnotové vzdělávání aj.)
Last update: Straková Jana, doc. RNDr., Ph.D. (29.08.2017)