|
|
|
||
Aim of the Course: To classify the system of the experience pedagogy, including aesthetic experience and drama, in connection with art therapy and drama therapy as a source. To draw theoretical knowledge from practical - i.e. experience programs with the students and simultaneously to create a methodological basis for future practice of the students. An additional aim of this form of courses is the creation of well working team (to establish confidence and principles of cooperation, etc. by knowing myself and others) and simultaneously personality development of students.
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2011)
|
|
||
To introduce terms, aims and means of the experience pedagogy to the students. Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2011)
|
|
||
Franc,D., Zounková,D., Martin,A. (2007): Učení zážitkem a hrou, Brno: Compruter Press. Jirásek, I. (2004). Zážitková pedagogika. Gymnasion: časopis pro zážitkovou pedagogiku, 1. Praha: PŠL Kasíková,H. (1997).Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál Ondrejkovič, M. (2011). O zodpovednosti a psychickej bezpečnosti v zážitkových kurzoch,in Gymnasion, http://www.gymnasion.org/archive/article/o-zodpovednosti-psychickej-bezpecnosti-v-zazitkovych-kurzoch Pelánek R. (2010). Zážitkové výukové programy. Multimediální interakce, diskuse, aktuální témata. Portál, Praha. PŠL (2002). Zlatý fond her I. , Praha: Portál. PŠL Škola zážitkem. http://pslold.psl.cz/projekt-klicovy-rok/tymoveprojekty/docs/Skola_zazitkem_web.pdf Srb,V. a kol. OS Projekt Odyssea (2007). Jak na osobnostní a sociální výchovu, Praha: Odyssea, II. vydání. http://www.odyssea.cz/metodiky-osv/jak-na-osv Valenta, J. (2006). Učit se být. II.vydání nebo Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada. Vecheta, V. (2009). Indoor aktivity : 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Compruter Press, Brno. RVP ZV. (2013). MŠMT Praha. http://www.nuv.cz/ramcove-vzdelavaci-programy/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani rozšiřující: •Belz, H.; Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2009 (dotisk).
•Csikszentmihalyi, M. (1996).O štěstí a smyslu života. Praha: NLN
•Hanková,Z. (2008).Kooperace jako prostředek i cíl. In Starý, K. a kol. Pedagogika ve škole. Praha: Portál
•Kolář, J.; Nehyba, J.; Lazarová, B.; Knotová, D. (2011) Zkušenostně reflektivní učení v přípravě sociálních pedagogů In Kvalita ve vzdělávání: Sborník z 20. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
•Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově: artefiletika. Praha: Univerzita Karlova.
•Slavík, J. (2006). Výtvarný výraz – nástroj arteterapie. Arteterapie (časopis České arteterapeutické asociace), 2006, 4, č. 12 (prosinec), s. 7 – 19.
•Valenta, J.(1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura Strom.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (18.05.2018)
|
|
||
účast na výuce, seminární práce, kromě řádného termínu jsou možné dva opravné Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Contents of the Course: Concept of the term "experience pedagogy" Aims of "experience pedagogy" as education based on experience; didactic targets Need of active means of education - learning, global education, holistic principle Process of learning, Kolb's cycle of learning, methodology of experience pedagogy (motivation, event, feedback), game - "life as", rules, reflexes personal development, comfort zone, types of intelligence group, cooperation, leadership, role determination of correct choice of means (for whom, for what aim, circumstances, dramaturgy, personality of a tutor, teacher, trainer; burn-out syndrome Sources: education in the country (by adventure, challenge, projects, Outward Bound, etc.) Drama, drama therapy Aesthetic experience, Art therapy
Last update: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2011)
|