Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the teaching profession and job description of the teacher in the overall context of school operation. It will focus on the interaction of teacher and pupil in the educational process from the pedagogical and psychological point of view as well as related non-teaching activities. The accompanying seminars will theoretically reflect aspects of teaching and this reflection students will apply when performing tasks in the portfolio according to the assignment.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Aim of the course -
Students observe and analyze educational and educational situations in the course of observational practice at school, using appropriate psychological, social pedagogical and generally didactic concepts for their analysis. In the group he discusses perspectives of pupils and teachers, proposing alternative ways of solving practical situations with the support of professional argumentation.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Literature -
Literature will be recommended according to the choice of optional task
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Literatura bude doporučena podle výběru volitelného úkolu.
Last update: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Requirements to the exam -
Active participation in practice is required for obtaining the credit.elaboration of portfolio according to specified requirements.Other requirements will be communicated by individual teachers.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Pro udělení zápočtu je nutná aktivní účast na praxi. vypracování portfolia dle stanovených požadavků. Další požadavky sdělí jednotliví vyučující.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Syllabus -
lesson observations
reflective analysis, together with teachers, teacher educators, peers
discussions with school management members
analysis of school documentation
interviews with teachers and pupils
if possible, assistant activities at school
collecting data for inquiry tasks, designated in connected reflective courses
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
- pozorování vyučovacích hodin i mimo aprobační obory - reflektivní rozbory hodin s pedagogy fakulty, vyučujícími školy a se spolužáky - besedy se zástupci vedení školy - analýza školní dokumentace - rozhovory s vyučujícími školy a žáky - podle možností školy asistentské činnosti a další aktivity - zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.08.2019)