course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the teaching profession and job description of the teacher in the overall context of school operation. It will focus on the interaction of teacher and pupil in the educational process from the pedagogical and psychological point of view as well as related non-teaching activities. The accompanying seminars will theoretically reflect aspects of teaching and this reflection students will apply when performing tasks in the portfolio according to the assignment.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Aim of the course -
Students observe and analyze educational and educational situations in the course of observational practice at school, using appropriate psychological, social pedagogical and generally didactic concepts for their analysis. In the group he discusses perspectives of pupils and teachers, proposing alternative ways of solving practical situations with the support of professional argumentation.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta
270
Odpovídající množství kreditů
9
Přidělené kredity
9
Zakončení
Z
Přímá výuka
Přednášky:
0
Cvičení:
0
Praxe:
24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
13 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
60 minut
Samostudium literatury (za semestr)
35 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
24 hodin
Příprava na zápočet
25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
35 hodin
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literature -
Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Requirements to the exam -
100% participation in practice. In the absence, students are obliged to apologize in advance (in person, in writing, by telephone) at the school or the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. Absence is excused only in serious cases. Students are obliged to compensate for their absence by agreement with the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. - Elaboration of tasks assigned in the portfolio.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
- 100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) ve škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.
- Vypracování úkolů zadaných v portfoliu.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Syllabus -
Activities:
- Lesson observations - Reflective analysis with faculty school teachers and classmates - Discussions with representatives of the school - Analysis of school documentation - Interviews with teachers and school pupils - When possible, assistant school activities and other activities - Processing research tasks assigned in related refelctive courses
Topics:
"Teacher, teaching profession, student self-reflection, self-awareness and self-esteem of students due to the demands of teaching profession. "Pupil´s personality, perspectives of its development, characteristics of a pupil. "Mutual relations among teachers and pupils "Working with the curriculum. "Plaaning process for different levels of teacher's work. "Evaluation of a pupil. "School as a social group, with a distinctive educational program and positive communicative environment
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Aktivity:
- pozorování vyučovacích hodin i mimo aprobační obory - reflektivní rozbory hodin s pedagogy fakulty, vyučujícími školy a se spolužáky - besedy se zástupci vedení školy - analýza školní dokumentace - rozhovory s vyučujícími školy a žáky - podle možností školy asistentské činnosti a další aktivity - zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe
Tematické okruhy:
" Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům učitelské profese. " Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka. " Vzájemné vztahy učitelů a žáků " Práce učitele s učivem. " Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny. " Projektování na různých úrovních práce učitele. " Hodnocení žáka. " Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím
Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2012)
Learning outcomes - Czech
Výsledky učení v tematických oblastech (Studující ...):
Navrhne postupy pro aktivizaci komunikace provázející učení.
Vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.
Uvede příklady komunikace podporující utváření bezpečného prostředí ve srovnání s komunikací ohrožující bezpečné klima třídy.
Konkretizuje jednotlivé složky komunikace školy s rodiči a jejich formu.
Primární prevence rizikového chování
Popíše výchovně vzdělávací postupy učitele v oblasti primární prevence rizikového chování ve škole, vysvětlí propojení těchto postupů s výukou dle RVP/ŠVP.
Na konkrétním příkladu vysvětlí motivaci učitele k prevenci rizikového chování.
Zdůvodní potřebu a limity pravidel, včetně školního řádu, v souvislosti s projevy rizikového chování.
Na předložených rizikových situacích prokáže orientaci v jejich řešení a ve volbě kázeňských opatření.
Třídní učitel
Konkretizuje požadavky na třídního učitele v legislativním rámci, popíše specifické činnosti třídního učitele (administrativa, třídnické hodiny, prevence rizikového chování).
Objasní a zdůvodní spolupráci třídního učitele se školním poradenským pracovištěm, zákonnými zástupci, vedením školy, ostatními učiteli/asistenty pedagoga.
Vysvětlí a zdůvodní důležitost pozitivního klimatu školy/třídy pro proces učení, prevenci rizikového chování, uvede příklady tvorby pozitivního klimatu třídy/školy.
Školní poradenské pracoviště
Popíše a vysvětlí složky školního poradenského pracoviště (v základním a rozšířeném modelu) a jejich úlohu při práci se žáky, zákonnými zástupci a školským poradenským zařízením.
Uvede a argumentuje možnosti využití povinné dokumentace související se ŠPP.
Na pozorovaném příkladu navrhne možnosti a limity spolupráce s jednotlivými členy ŠPP.
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Charakterizuje žáka s SVP (žák nadaný, žák s OMJ, žák se specifickými poruchami učení a chování).
Porovná odlišnosti v přístupech učitele k běžným žákům a žákům se SVP ve výuce.
Navrhne možnosti práce se žákem v 1. stupni podpůrných opatření.
Popíše postup práce se žákem ve 2. a vyšších stupních PO doporučených PPP a SPC.
Na příkladu rozliší role a kompetence učitele a pracovníků ŠPP.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)