Pedagogical and Psychological Practice with Reflection - ONPP1424
Title: Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: both
E-Credits: 9
Hours per week, examination: 0/6, MC [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (999)
summer:unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pedagogicko-psychologicka-priprava/
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Teacher(s): PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Interchangeability : {Praxe a reflexe}
Pre-requisite : ONPP1423
Opinion survey results   Examination dates   WS schedule   SS schedule   Noticeboard   
Annotation -
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the teaching profession and job description of the teacher in the overall context of school operation. It will focus on the interaction of teacher and pupil in the educational process from the pedagogical and psychological point of view as well as related non-teaching activities. The accompanying seminars will theoretically reflect aspects of teaching and this reflection students will apply when performing tasks in the portfolio according to the assignment.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Aim of the course -

Students observe and analyze educational and educational situations in the course of observational practice at school, using appropriate psychological, social pedagogical and generally didactic concepts for their analysis. In the group he discusses perspectives of pupils and teachers, proposing alternative ways of solving practical situations with the support of professional argumentation.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Descriptors - Czech
Celková časová zátěž studenta 270
Odpovídající množství kreditů 9
Přidělené kredity 9
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 13 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 35 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 24 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literature -

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Requirements to the exam -

 100% participation in practice. In the absence, students are obliged to apologize in advance (in person, in writing, by telephone) at the school or the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice. Absence is excused only in serious cases. Students are obliged to compensate for their absence by agreement with the teacher who leads the seminar Pedagogical Reflection of Pedagogical Practice.
- Elaboration of tasks assigned in the portfolio.

Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Syllabus -

Activities:

- Lesson observations
- Reflective analysis with faculty school teachers and classmates
- Discussions with representatives of the school
- Analysis of school documentation
- Interviews with teachers and school pupils
- When possible, assistant school activities and other activities
- Processing research tasks assigned in related refelctive courses


Topics:

"Teacher, teaching profession, student self-reflection, self-awareness and self-esteem of students due to the demands of
teaching profession.
"Pupil´s personality, perspectives of its development, characteristics of a pupil.
"Mutual relations among teachers and pupils
"Working with the curriculum.
"Plaaning process for different levels of teacher's work.
"Evaluation of a pupil.
"School as a social group, with a distinctive educational program and positive communicative environment

Last update: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Learning outcomes - Czech

Výsledky učení v tematických oblastech (Studující ...):

Komunikace v kontextu školy a třídy

  • Zaznamená procesy pedagogické komunikace, rozlišuje pozorované jevy a interpretace, propojuje komunikaci
  • Charakterizuje principy pedagogické komunikace.
  • Navrhne postupy pro aktivizaci komunikace provázející učení.
  • Vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.
  • Uvede příklady komunikace podporující utváření bezpečného prostředí ve srovnání s komunikací ohrožující bezpečné klima třídy.
  • Konkretizuje jednotlivé složky komunikace školy s rodiči a jejich formu. 

Primární prevence rizikového chování

  • Popíše výchovně vzdělávací postupy učitele v oblasti primární prevence rizikového chování ve škole, vysvětlí propojení těchto postupů s výukou dle RVP/ŠVP.
  • Na konkrétním příkladu vysvětlí motivaci učitele k prevenci rizikového chování.
  • Zdůvodní potřebu a limity pravidel, včetně školního řádu, v souvislosti s projevy rizikového chování.
  • Na předložených rizikových situacích prokáže orientaci v jejich řešení a ve volbě kázeňských opatření.

Třídní učitel

  • Konkretizuje požadavky na třídního učitele v legislativním rámci, popíše specifické činnosti třídního učitele (administrativa, třídnické hodiny, prevence rizikového chování).
  • Objasní a zdůvodní spolupráci třídního učitele se školním poradenským pracovištěm, zákonnými zástupci, vedením školy, ostatními učiteli/asistenty pedagoga.
  • Vysvětlí a zdůvodní důležitost pozitivního klimatu školy/třídy pro proces učení, prevenci rizikového chování, uvede příklady tvorby pozitivního klimatu třídy/školy.

Školní poradenské pracoviště

  • Popíše a vysvětlí složky školního poradenského pracoviště (v základním a rozšířeném modelu) a jejich úlohu při práci se žáky, zákonnými zástupci a školským poradenským zařízením.
  • Uvede a argumentuje možnosti využití povinné dokumentace související se ŠPP.
  • Na pozorovaném příkladu navrhne možnosti a limity spolupráce s jednotlivými členy ŠPP.

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Charakterizuje žáka s SVP (žák nadaný, žák s OMJ, žák se specifickými poruchami učení a chování).
  • Porovná odlišnosti v přístupech učitele k běžným žákům a žákům se SVP ve výuce.
  • Navrhne možnosti práce se žákem v 1. stupni podpůrných opatření.
  • Popíše postup práce se žákem ve 2. a vyšších stupních PO doporučených PPP a SPC.
  • Na příkladu rozliší role a kompetence učitele a pracovníků ŠPP.
Last update: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)