|
|
|
||
Course Annotation: The aim of the course is to provide students of general subjects with information about the origin and development of pedagogical-psychological counseling, about the current counseling system and new trends in counseling.
Students are acquainted with the professional activities and tasks of individual counseling articles (educational counselor, school psychologist and special educator, PPP, SPC, SVP, IPPP) and
with the most frequently solved problems of elementary school pupils, young and older pupils.
Subject topics:
• Counseling in the system of psychological disciplines.
• Establishment and development of educational counseling in the world and in our country.
• Current system of pedagogical-psychological counseling, legislation, new trends in counseling.
• Activities and competencies of individual educational counseling articles:
school counseling center: educational counselor, prevention methodologist, school psychologist and school special educator;
pedagogical-psychological counseling center,
special-pedagogical center,
educational care center,
institute of pedagogical-psychological counseling, non-profit organizations, pedopsychiatrist and medical facilities.
• PPP and SPC professional activities: diagnostics, remediation and intervention, information and consultation activities.
• The most common counseling solutions for school age problems: professional choice and choice of educational pathway, developmental learning and behavioral disorders, issue of poor benefit, neurotic difficulties, aggressive and antisocial behavior, developmental difficulties and crisis of parental authority.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
Předmět bude zakončen seminární prací - vytvoření sítě poradenských služeb a krátká kazuistika žáka s navržením následné poradenské trajektorie. Last update: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Základní: DRAPELA,J.V.;HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie.Praha: UK, 1995. DRYDEN,W.: Poradenství. Praha. Portál 2008 HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. : Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha. PedF UK 2005 MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha. SPN, 1991.
Doporučená: BALCAR,K. In LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. BROWN D.-LENT.W: Handbook of counseling psychology. New York 2000. ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Praha. Grada Publishing 2010 ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002. HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002. HUTCHBY, Ian: The discourse of child Counselling. Amsterodam 2007. K0ŠČO,J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko - psychologického poradenství. CERM, Brno 1999. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Praha. Portál 2005 KOPRIVA, K. Lidský vztah,jako součást profese. Praha: Portál, 1997. KOUDELKOVÁ, A. : Psychologické otázky delikvence. Praha. Victoria Publishing 1995 LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. LANGOVÁ,M., Heřmanová,V., Trpišovská, D., Vacínová. M.:Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L. UJEP 2005. LUDEWIG,K.: Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe.PALLATA, Praha 1994. MAREŠ,J. (ed.): Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové. Nucleus 2002 MATĚJČEK,Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVÁK,T.: Manželské a rodinné poradenství. Praha. Grada 2006. OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. PAVELKOVÁ,I. : Motivace žáků k učení. Praha. PedF UK 2002 PEŠOVÁ,I.-ŠAMALÍK,M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada, Praha 2006. POKORNÁ,V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001 PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. PROUT, H.T.; BROWN, D.T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007. RUDOLPH,L.B.; THOMPSON, CH.L. Counseling children: 3.edition. USA, California, 1992. VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. VÁGNEROVÁ,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2016)
|
|
||
Předmět bude zakončen seminární prací - vytvoření sítě poradenských služeb a krátká kazuistika žáka s navržením následné poradenské trajektorie. Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Obsah kurzu : Poradenství jako aplikovaná psychologická disciplína Historie poradenství Teoretická východiska poradenství Hlavní poradenské směry Poradanství zaměřené na klienta Systém poradenské péče ve školství Diagnostika a její význam ve vymezení poradenského problému Nejčastější problémové okruhy v poradenské péči Vstup do školy a problém školní zralosti (připravenosti na školu) Dítě s handicapem Syndrom CAN Výukové problémy, školní (ne)úspěšnost Motivace k učení Poruchy učení Individuální vzdělávací plán Poruchy chování Závislosti Agrese, agresivita, šikanování Poradenské problémy v dospívání Volba povolání Sociální vztahy Sociální klima ve třídě, ve škole Last update: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2016)
|