SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School Class as a Social Group - ONPP13065
Title: Školní třída jako sociální skupina
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (5)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
PhDr. Lidmila Valentová, CSc.
Incompatibility : ONPP13063, ONPP13159, ONPP13201, ONPP13202
Interchangeability : ONPP13039, ONPP13047, ONPP13160, ONPP13167, ON2314511, O02213052
Is incompatible with: ONPP13202, ON2314501, ONPP13063, ONPP13201, ONPP13159
Is interchangeable with: ON2314511, ONPP13039, OPNZ0Q117B
Files Comments Added by
download kurz_skolni_trida_zs2011.doc anotace kurzu doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Annotation -
The course offers a deeper theoretical knowledge of the classroom and practical procedures in its organization. Social and developmental psychology is the background of the field. The aim is to equip students with the knowledge and skills that will enable them to use group dynamics for the benefit of individual pupils and the group as a whole in their future teaching practice.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Literature - Czech

Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK.

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton.

Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK.

Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK.

Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál.

Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál.

Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK.

Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál.

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU.

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.

http://klima.pedagogika.cz/

Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2011)
Requirements to the exam - Czech

Podmínky: docházka, plnění průběžných úkolů, závěrečný test (v případě domluvy se skupinou může být nahrazeno).

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Syllabus - Czech

Tematické zaměření:

·       Definice skupiny. Typologie skupin. Malá sociální skupina. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině.

·       Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň.

·       Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody - pozorování, rozhovory, dotazníky.

·       Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku.

·       Narušené vztahy ve skupině, šikana.

·       Dívky a chlapci ve skupině.

·       Kolektiv s postiženými dětmi, dětmi cizinců aj.

·       Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání.

·       Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu.

·       Soukromí versus škola, "šedé zóny" ve znalosti dětí a komunikaci s nimi (facebook, kroužky, rodinní příslušníci aj.)

·       Hlavní důvody nekázně a postupy k jejímu zvládání.

·       Ne/oblíbené třídy a děti z pohledu vyučujících.

·       Vztahy mezi třídami. Škola jako skupina.

Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (20.09.2011)
Course completion requirements - Czech

Podmínky: docházka, plnění průběžných úkolů, závěrečný test (v případě domluvy se skupinou může být nahrazeno).

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html