|
|
|
||
Annotation:
Critical reflecting children´s art and its role in the systems of general education: Historical and contemporary view, social and
cultural contexts. Reconceptions in art education.
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Goals of subject:
Give( offer) a guidance about social, historical and cultural contexts of changes of opinions to children´s art and their reflection in conceptions art education. To encourage a critical view of students to last and present conceptions and paralel programme trends. Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Literatura: HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990.
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Demands to controle:
Credit, examination: Individual prezentation in seminar of didactics. Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them ( tasks for discussion in seminars in the course of semestr). Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Demands to controle:
Credit, examination: Individual prezentation in seminar of didactics. Ability of orientation in history and presence of art education in general education ( test) and critical look at them ( tasks for discussion in seminars in the course of semestr).
Last update: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Key words:
children´s art, social and historical kontext, spontaneity, intentional development, conceptions of art education, persons, critical reflection. Sylabus: Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady). Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)
|