The subject deepens the students' knowledge of the history of pedagogy, especially with regard to the historical anchoring of selected thought directions that speak in pedagogical and wider socio-scientific discourse. The focus of anthropologically tuned pedagogy is the perception of education as an individual's involvement in cultural and social events.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Předmět prohlubuje orientaci studentů v dějinách pedagogiky, a to zejména s ohledem na historické ukotvení vybraných myšlenkových směrů, které promlouvají v pedagogickém a širším společenskovědním diskurzu. V centru zájmu antropologicky laděné pedagogiky je vnímání výchovy jako zapojení jedince do kulturního a společenského dění.
Last update: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Aim of the course -
The goal of the seminar is to recall and update the ideas that led to the gradual humanization and democratization of education, a deviation from the clearly authoritative leadership of the child (the pupil) to turning to a child, emphasizing the concept of natural and free education, and connecting school and active life.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (12.07.2019)
Cílem semináře je připomenout a aktualizovat myšlenky, které vedly k postupné humanizaci výchovy, k odklonu od jednoznačně autoritativního vedení dítěte (žáka), k obratu k dítěti a důrazu na koncept přirozené a svobodné výchovy i na propojení školy a aktivního života.
Last update: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Literature -
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991. ISBN 80-900307-2-6.
GRECMANOVÁ, H. - URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc, Hanex, 1996. ISBN 80-85753-09-6.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2429-4.
LENDEROVÁ, M. - RÝDL, K. Radostné dětství? Dítě v Čechách devatenáctého století. Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.
LUDWIG, H. a kol. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou (praxe reformněpedagogické koncepce). Praha, Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
RICHÉ, P. - VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2.
RÖHNER, R. - WENKE, H. Daltonské vyučování. Stále živá inspirace. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-041-7.
RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Last update: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Requirements to the exam -
100% attendance at seminars. Active participation in seminars. Presentation of one of the selected topics.
Last update: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
100% docházka na semináře.
Aktivní účast na seminářích.
Prezentace jednoho ze zvolených témat.
Last update: BLAZKOV/PEDF.CUNI.CZ (05.02.2015)
Syllabus -
Content definition
Educational ideal in Antiquity and in Christianity.
The Humanist and Protestant Tradition of the Czech School - J. Blahoslav, J. A. Komenský
Philanthropic Efforts - Kindermann, Basedow, The Origin of Social Pedagogy
Concept of Natural and Free Education - J. J. Rousseau, L. N. Tolstoy
Raising of a Human Being, Respect of Children's Rights