The Pedagogical practice II runs during four weeks of winter semester which are given by faculty. During that time, the students attend continuously selected upper secondary school where they have to observe 10 lessons of biology. Subsequently the students carry out their own 10 lessons of biology. All lessons are recorded by the students in a “Diary of Practice”. Each student has to inform the guarantor of the practice about his activities at school by sending a valid daily schedule. One lesson taught by the student will be observed and reflected by one of the teachers from Department of Biology and Environmental Studies. The credit is given for handing the Diary of Practice (records of observations, preparation for own lessons), positive evaluation of faculty teacher, positive evaluation of an observed lesson and active part in the final colloquium. Before the beginning of the semester the students are always informed via e-mail about the course Pedagogical practice II and they are given a schedule of the practice for the current semester – all given terms are binding.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (23.02.2017)
Souvislá pedagogická praxe II probíhá ve čtyřech fakultou stanovených týdnech zimního semestru (https://1url.cz/5Mr4H).
V tomto období student souvisle navštěvuje vybranou střední školu, kde absolvuje deset náslechových hodin ve výuce biologie. Následně odučí deset vlastních vyučovacích hodin biologie. O všech vyučovacích hodinách si vede student záznamy do Deníku z praxe. Student má povinnost informovat garanta praxe o svém působení na střední škole zasláním platného rozvrhu hodin. Během praxe proběhne hospitace s reflexí některého z vyučujících KBES. Zápočet je podmíněn odevzdáním deníku z praxe (záznamy z náslechů, vlastní přípravy na hodinu), kladným hodnocením fakultního učitele, kladným hodnocením hospitujícího z KBES a aktivní účastí na závěrečném kolokviu. Před začátkem semestru jsou studenti vždy e-mailem informováni o průběhu Souvislé pedagogické praxe II, a je jim zaslán harmonogram praxe pro aktuální semestr, přičemž veškeré termíny uváděné v úvodním e-mailu jsou závazné.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je praktické ověření získaných teoretických znalostí v reálné výuce včetně účasti na nejrůznějších aktivitách školy a samostatného vedení záznamů o výuce.
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
- 100% participation of the student in continuous practice (8 hours of listening, 12 hours of individual learning outcomes + other independent work of students)
- Agreement on performance of work ("Dohoda o provedení práce") in two identical versions, submitted within the given dead-line - Processing and submission of a practice log (see Practical Log)
- "Evaluation of the faculty teacher" signed by this teacher
- Conducted observation with reflection
- Credit in the form of colloquium with other students who have completed the practice
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
PODMÍNKY K ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU
- 100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)
- Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu
- Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)
- Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem
- Uskutečněná hospitace s reflexí
- Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Literature -
Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha.
Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291.
Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha.
Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.
Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha.
Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha.
Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha.
Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha.
Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha.
Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.
Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha.
Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291.
Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha.
Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.
Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha.
Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha.
Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha.
Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha.
Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha.
Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.
Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
- 100% participation of the student in continuous practice (8 hours of listening, 12 hours of individual learning outcomes + other independent work of students)
- Agreement on performance of work ("Dohoda o provedení práce") in two identical versions, submitted within the given dead-line - Processing and submission of a practice log (see Practical Log)
- "Evaluation of the faculty teacher" signed by this teacher
- Conducted observation with reflection
- Credit in the form of colloquium with other students who have completed the practice
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.10.2019)
PODMÍNKY K ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU
- 100% účast studenta na souvislé praxi (10 hodin náslechů, 10 hodin samostatných vyučovacích výstupů + další samostatná práce studentů)
- Odevzdaná vyplněná a fakultním učitelem podepsaná Dohoda o provedení práceve dvou stejnopisech do stanoveného termínu
- Zpracování a předložení tzv. deníku z praxe (viz Deník z praxe)
- Hodnocení fakultního učitele podepsané učitelem
- Uskutečněná hospitace s reflexí
- Zápočet formou kolokvia s ostatními studenty, kteří absolvovali praxi
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)
Syllabus -
The long term practise II. runs during October. During that time the students have to inspect 10 classes to see the experienced teacher. In addition the students perform their own 10 lessons during October. The students undertake the practice individual or in couples under the lead of the senior teacher. Each of the performed classes are analyzed by senior teacher. The student is supposed to study the special literature concerning the teaching and take part in all the school events. The evaluation of the students is done by folowing items: general approach to the teaching profession, professional skill, communication skill, ability of the leadership, proper behaviour in the class, niveau of the written preparing for the class. The student get credit as a conclusion.
Last update: REZNICEK/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
Souvislá pedagogická praxe II se koná na středních školách nebo v odpovídajících vyšších ročnících osmi- a šestiletých gymnázií vždy v průběhu čtyř fakultou stanovených týdnů. Mimo tuto dobu nebudou studentovi omlouvány absence na cvičeních a jiných povinných výukových aktivitách. Před začátkem semestru jsou studenti e-mailem seznámeni s podrobným harmonogramem praxe závazným pro aktuální semestr.
Plánování:
- souvislou pedagogickou praxi si na SŠ zařizuje student sám – výběr školy by měl proběhnout primárně ze seznamu fakultních škol (http://www.pedf.cuni.cz/PEDF-119.html), po domluvě s garantem praxe lze praxi vykonávat i na jiné škole nebo mimo Prahu
- student předá fakultnímu učiteli z vybrané školy k vyplnění dva stejnopisy Dohody o provedení práce a odevzdá je před započetím praxe garantovi praxe na KBES – dohoda je podkladem pro finanční ohodnocení fakultního učitele a student obdrží formulář od garanta praxe
- je nutné splnit veškeré podmínky k zápočtu (bližší specifikace uvedeny dále, viz Podmínky k zakončení předmětu)
Realizace:
- během stanovených čtyř týdnů by mělo proběhnout deset náslechů ve výuce přírodopisu/biologie u vybraného fakultního učitele (příp. po dohodě i u jeho kolegů), deset samostatných vyučovacích výstupů i předem domluvená hospitace přiděleného vyučujícího z KBES
- student si po celou dobu praxe vedet tzv. Deník z praxe, který student odevzdá v elektronické podobě svému garantovi praxe (např. PDF soubor)
- Deník z praxe se skládá ze dvou částí: náslechy (vlastní strukturované poznámky z náslechových hodin podle doporučené struktury); vlastní vyučovací výstupy (vlastní přípravy na hodinu podle doporučené struktury, tj. rozbor hodiny, nikoliv příprava na hodinu ve smyslu výukový materiál – prezentace, výukové texty aj.)
Hodnocení studentů:
- fakultní učitel písemně hodnotí celkový přístup studenta k učitelství a vztah k dětem, odbornou připravenost, komunikativní dovednosti, řídící schopnosti, diagnostické dovednosti a studentovu přípravu na vyučování (formulář studentům poskytne garant praxe)
- praxe se uzavírá zápočtem, který je podmíněn níže uvedenými povinnostmi (viz sekce Podmínky k zakončení předmětu)
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (14.09.2018)
Learning resources - Czech
Helus Z. (1982): Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. SPN Praha.
Helus Z. (1986): Edukační prostředí a účinnost vzdělávacího procesu. Životné prostredie 20(6): 289-291.
Helus Z. (1988): Interakce učitel-žák jako faktor vzdělávací aktivity. Pedagogika Praha.
Komenský J.A. (1930):Didaktika velká. Dědictví Komenského. Praha.
Peseschkian N. (1999): Příběhy jako klíč k dětské duši. Portál Praha.
Matějček Z. (1999): Co děti potřebují nejvíc. Portál Praha.
Mádrová E. (1998): Zkuste být dítětem. Portál Praha.
Čáp J., Mareš J. (2001): Psychologie pro učitele. Portál Praha.
Lewis D. (1995): Tajemná řeč těla. Victoria publishing Praha.
Pelikán J. (1998): Základy empirických výzkumů pedagogických jevů. Karolinum. Praha.
Řezníček J. (2004): Didaktika a učitelská etika v praxi. Pedagogická fakulta UK. Praha
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (31.01.2019)