This course focuses on performative aspects of dramatic expression that can be used in the English classroom. The
seminars will deal with dramatic analysis of selected British and American plays (Stoppard, Pinter, Churchill, Albee, Miller,
Williams, Mamet, and Kushner). Students will discuss the plays and explore them through drama techniques such as play
creation or structured drama. Consequently, they will rehearse and perform selected dialogues from the plays. Successful
participation in the final performance is also the main credit requirement.
Last update: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2009)
Kurz je zaměřen na performativní aspekty dramatického vyjádření využitelné při výuce cizího jazyka. Semináře se budou
zabývat dramatickou analýzou vybraných britských a amerických divadelních her (Stoppard, Pinter, Churchill, Albee, Miller,
Williams, Mamet, Kushner), a to nejčastěji prostřednictvím diskuze a na ni navazující inscenace vybraného dialogu.
Studenti se dále seznámí s některými postupy z dramatické výchovy (např. playmaking, strukturované drama), které nabízí
možnost hlubšího a tvořivějšího průniku do příběhu a zprostředkovávají tak zkušenost, jež může být zpětně využita pro
rozbor hry a divadelní práci. Praktickým výstupem kurzu bude nastudování a předvedení vybraných úryvků z divadelních
her. Úspěšné absolvování tohoto výstupu bude rovněž podmínkou udělení zápočtu.
Literature -
Last update: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2009)
HAUSER, F.; Reich, R. Notes on Directing. New York: RCR Creative Press, 2003.
Heinig, R. B. Improvisation with Favorite Tales. Portsmouth: Heinemann, 1992.
Neelands, J.; Goode, T. Structuring Drama Work. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge, 2000.
WESSELS, C. Drama. Oxford: Oxford University Press, 1987.
Last update: JANCOVI/PEDF.CUNI.CZ (30.04.2009)
HAUSER, F.; Reich, R. Notes on Directing. New York: RCR Creative Press, 2003.
Heinig, R. B. Improvisation with Favorite Tales. Portsmouth: Heinemann, 1992.
Neelands, J.; Goode, T. Structuring Drama Work. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge, 2000.
WESSELS, C. Drama. Oxford: Oxford University Press, 1987.