SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
School assessment - OKNZ1Z021B
Title: Hodnocení žáků a studentů ve škole
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:5/0, MC [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
PhDr. Karel Starý, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation -
The aim of the course is to present various assessment methods in the Czech schools including practical examples and to motivate the students to consciously use a wide range of assessment methods supporting the quality of teaching. The course will introduce current foreign and domestic trends in student assessment and demonstrate the possibilities of using them to improve the quality of one's own teaching in practice. The course links theory with practice using specific authentic examples obtained in research in Czech schools (didactic materials, videos, etc.) It aims to inspire students in their daily pedagogical activities and, stimulate their interest in the teaching profession and contribute to improving the quality of teaching. Topics: 1. School assessment of pupils and the concept of education, functions of school assessment, types of assessment, verbal assessment versus formative assessment, feedback 2. lesson planning, goal setting, taxonomy of goals 3. Assessment/achievement criteria - their types, how to create them, evidence of learning, rules for providing feedback 4. Determining the current state of students' understanding, responsive teaching, key questions, reaction to a student's mistake 5. Self-assessment, peer learning and assessment
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.01.2023)
Course completion requirements - Czech

Docházka

Splnění dílčího úkolu

Závěrečný test

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Literature - Czech

IVM: Hodnocení pro učení: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/hodnoceni-pro-uceni

HATTIE, John. Prokazatelné učení: metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Přeložil Martin MIKULÁŠ. Praha: EDUkační LABoratoř, 2022. ISBN 978-80-908240-1-0.

FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka: kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Přeložil Miroslava KOPICOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2021. Universum (Euromedia Group). ISBN 978-80-242-7152-1.

STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.

WILIAM, Dylan a Siobhán LEAHY. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, [2016]. ISBN 978-80-906082-7-6. Přílohy online: https://www.edukacnilaborator.cz/projekty/zavadeni-formativniho-hodnoceni

SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-7178-262-9.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina STANG. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. ISBN 978-80-254-2417-9. Online: http://www.skav.cz/wp-content/uploads/2012/01/skav_hodnoceni_web08.pdf

KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2834-6.

HANSEN ČECHOVÁ, Barbara. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-388-8.

CHVÁL, Martin, PROCHÁZKOVÁ, Ivana a Jana STRAKOVÁ. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI, 2015. ISBN 978-80-905632-9-2. Online: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy

KOPŘIVA, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (31.01.2023)
Syllabus - Czech

Témata:

1. Funkce školního hodnocení, typy hodnocení dle vztahové normy, slovní hodnocení versus formativní hodnocení, koncept zpětné vazby, individuální pokrok žáka

2. Plánování výuky, stanovování cílů, taxonomie cílů

3. Kritéria hodnocení/úspěchu - jejich typy, sestavování, vazba na důkazy o /na/učení, pravidla pro poskytování zpětné vazby

4. Zjišťování aktuálního stavu porozumění žáků, respozivní výuka, klíčové otázky, reakce na chybu žáka

5. Sebehodnocení, vrstevnické učení a hodnocení

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
Learning resources - Czech

Odkaz na moodle: ▪https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17602

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (05.03.2025)
Learning outcomes - Czech

Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:

  1. Porozumět funkcím školního hodnocení a jeho vlivu na vzdělávání:

    • Student rozliší různé typy hodnocení (summativní, formativní, slovní hodnocení) a posoudí jejich dopad na žáky a kvalitu výuky.
  2. Aplikovat principy formativního hodnocení a poskytování zpětné vazby:

    • Student formuluje konstruktivní zpětnou vazbu podporující učení žáků, navrhne efektivní strategie pro hodnocení individuálního pokroku žáka a vysvětlí význam hodnocení podporujícího učení.
  3. Stanovovat výukové cíle a navrhovat kritéria hodnocení:

    • Student stanoví výukové cíle s využitím Nové taxonomie cílů, vytvoří kritéria hodnocení a propojí je s důkazy o (na)učení žáků.
  4. Zjišťovat porozumění žáků a přizpůsobit výuku na základě získaných dat:

    • Student vyjmenuje techniky aktuálního stavu porozumění žáků a umí je aplikovat ve své praxi; navrhuje způsoby, jak na základě zjištěných informací upravit výuku.
  5. Využívat sebehodnocení a vrstevnické hodnocení jako součást procesu učení:

    • Student vysvětlí význam sebehodnocení a vrstevnického hodnocení, navrhne praktické způsoby jejich využití a zhodnotí jejich přínos pro rozvoj odpovědnosti žáků za vlastní učení.
  6. Analyzovat aktuální trendy v hodnocení žáků a uplatnit je v pedagogické praxi:

    • Student porovná český a zahraniční přístup v oblasti školního hodnocení a navrhne možnosti využití moderních metod hodnocení ve své budoucí pedagogické praxi.
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html