SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Alternative and innovative approaches in education - OKNZ1Z001B
Title: Alternativní a inovativní přístupy ve vzdělávání
Guaranteed by: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [HS]
Capacity: 30 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Jaroslava Simonová, Ph.D.
doc. RNDr. Jana Straková, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation - Czech
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními diskurzy ve vzdělávání a v jejich kontextu zprostředkovat informace o vybraných alternativních směrech ve vzdělávání v České republice a ve světě. Formou prezentací, analýzy dokumentů a komentovaných videoukázek/exkurzí s následnou diskusí studenti dostanou příležitost přemýšlet o principech, na kterých jednotlivé alternativní pedagogické směry stavějí, a metodách a přístupech, které používají. Témata: úvod do problematiky, definice pojmu; aktuální statistické údaje; hlavní diskurzy ve vzdělávání; vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton); vybrané typy inovativních alternativních škol (např. svobodné školy, Scio školy, lesní školky, Přírodní škola); domácí vzdělávání
Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (01.09.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem kurzu je:

  • vybavit studenty základními informacemi o vzniku a vývoji reformních snah ve školství ve světě a u nás,
  • seznámit se s konkrétními alternativními a inovativními koncepcemi, a to jednak formou náslechů v alternativních a inovativních školách, jednak v následných reflexních seminářích.
Last update: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínky jsou uvedny v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15583

Last update: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (20.10.2023)
Literature - Czech

Gray, P. (2016). Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm.

Kaščák, O. & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, s.r.o.

Montessori, M. (2011). Od dětství k dospívání. Praha: Triton.

Montessori, M. (2012). Tajuplné dětství. Praha: Triton.

Montessori, M. (2017). Objevování dítěte. Praha: Portál.

Neill, A. S. (2013). Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm.

Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.

Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky.

Tichý, F. (2011). Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum.

Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum.

Wenke, H. & Roehner, R. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido.

Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (01.09.2019)
Learning resources - Czech

Moodle pro kombinované studium zde:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16823

Last update: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (18.10.2024)
Learning outcomes - Czech

Studenti:

  • znají základní informace o vzniku a vývoji reformních snah ve školství ve světě a u nás,
  • umí charakterizovat alternativní a inovativní školu,
  • seznámili se s konkrétními alternativními a inovativními koncepcemi,
  • mají základní přehled o hlavních diskurzech ve vzdělávání.
Last update: Simonová Jaroslava, Mgr., Ph.D. (16.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html