|
|
|
||
Kurz je zaměřen na podání ucelených informací o fenoménu školní ne/úspěšnosti. Na základě kazuistik umožníme studentům/studentkám nahlédnout variabilitu příčin selhávání žáků v současné škole. Zároveň pojmenujeme škálu možných preventivních a intervenčních postupů, které pedagogové využívají k předcházení a řešení školní neúspěšnosti svých žáků.
Na základě absolvování kurzu Školní neúspěšnost – kazuistické semináře student/studentka rozlišuje a definuje podoby fenoménu školní ne/úspěšnost. Uvede přístupy, které ho utvářejí.
Prostřednictvím kazuistik, které představí vyučující, student/studentka nahlédne variabilitu možných příčin školní neúspěšnosti u žáka. Zaměříme se na rizika, která pramení ze specifických vzdělávacích potřeb žáka (např. specifická porucha učení, školní ne/zralost, ADHD, nerovnoměrný vývoj, motivace k učení, styl učení), školního prostředí (např. klima školní třídy, osobnost učitele, ) a rodiny žáka (např. odlišné sociokulturní prostředí, nesoulad mezi školou a rodinou). V tzv. příkladech dobré praxe studenti/studentky identifikují preventivní a intervenční postupy pedagoga, které volí při práci s žákem ohroženým školním selháváním.
Dále se zaměříme také na možnosti spolupráce pedagoga a ŠPP při řešení školní neúspěšnosti žáků. Veškeré postupy budeme dokladovat příklady dobré praxe.
Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||
BEDNÁŘOVÁ, J. a ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno, Computer Press, 2010. COSTA, C., CARDOSO, A. P., LIMA, M. P., FERREIRA, M. a ABRANTES, J. L. Pedagogical Interaction and Learning Performance as Determinants of Academic Achievement. Procedia- Social and Behavioral Sciences. 2015, 171(1), 874-881. ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál, 2001. HELUS, Z. Psychologie školní úspěšnosti žáků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. HRABAL, V. a PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. KOLÁŘ, Z a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. KUCHARSKÁ, A. Nespecifické výukové problémy. In Hadj Moussová et al., Pedagogicko-psychologické poradenství I.. Vybrané problémy. Praha: PedF UK, 2005. PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Praha: Pedf UK, 2002. POKORNÁ, V. Analýza nepřiměřených strategií a stylu učení u dětí. In. Hadj Moussová, et al., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: PedF UK, 2004. VIKTOROVÁ, I. Co je školním úspěchem. Pedagogika. 2004, XLIV(1), 38-42. Last update: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (29.08.2019)
|
|
||
Aktivní účast, zpracování seminární práce Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (02.11.2023)
|
|
||
Dostupné v Moodlu na odkazu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15699 Last update: Páchová Anna, PhDr., Ph.D. (02.11.2023)
|