SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Selected personalities of pedagogical thinking - OKNZ1P009B
Title: Vybrané osobnosti pedagogického myšlení
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:5/0, C [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Pre-requisite : OKNZ1P001A
Annotation -
The course provides those interested with more in-depth information about the activities of important figures in pedagogical thinking (so-called classical pedagogy) from antiquity to the 20th century, including reformers in the field of education, both in the Czech countries and in an international context.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech
Studujující rozumí významu historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení. Dokáže pojmenovat přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi a analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Descriptors - Czech

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu semináře 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 12 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 10 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 10 hodin. Příprava na zápočet 10 hodin.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou absolvování předmětu je

  • průběžné plnění zadávaných úkolů
  • aktivní účast na výuce
  • docházka min. 70%
  • vypracování podkladu pro udělení zápočtu a jeho obhájení
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Literature - Czech

CACH, J. Jean Jacques Rousseau a jeho pedagogický odkazVýbor z pedagogického díla. (1967). Praha: SPN.

CACH, J.; DVOŘÁK, K. (1970). G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

CIPRO, M. (2002). Encyklopedie Prameny výchovyGalerie světových pedagogů. Druhý a třetí svazek. Praha: Vlastním nákladem.

CIPRO, M. (2003). Němečtí pedagogové. Praha: Miroslav Cipro.

CIPRO, M. (2001). Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro.

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. (2008).  Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.

KOMENSKÝ, J. A. (2004). Didaktika analytická. Brno: Tvořivá škola.

POLIŠENSKÝ, V.; PAŘÍZEK, V. (1987). Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN.

ZICHA, Zbyněk (2014). Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Edice z dějin pedagogiky.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.01.2024)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy:

1. Významní představitelé antického myšlení – Sokrates, Platón, Aristoteles. Působení Quintiliana.

2. Významní představitelé období renesance (Rotterdamský, Rabelais).

3. Osobnost J. A. Komenského a jeho vliv na pedagogické myšlení novověku.

4. Významní reformátoři 18. a 19. století (Felbiger, Hasner). Osvícenství.

5. Pedagogové 18. a 19. století – Locke, Rousseau, Pestalozzi.

6. Představitelé německé pedagogiky – Herbart, Fröbel, Diesterweg.

7. Čeští pedagogové 19. a 20. století – Amerling, Ryba, Lindner, Kádner, Chlup, Příhoda.

8. Tvůrci a představitelé pedagogického reformismu 20. století.

9. Významné představitelky rozvoje dívčího školství – Rettigová, Krásnohorská.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.01.2024)
Learning resources - Czech

Kurzje podpořen studijní oporou v moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15112

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studujující

  • vysvětlí význam historie pedagogického myšlení pro rozvoj pedagogického myšlení;
  • pojmenuje přínos vybrané osobnosti pedagogického myšlení pro pedagogickou teorii a praxi;
  • analyzuje konkrétní myšlenky vybrané osobnosti a diskutuje podnětnost těchto myšlenek pro současnou pedagogickou praxi;
  • porovnává odlišné, avšak srovnatelné názory vybraných myslitelů a diskutuje kontext vzniku komparovaných názorů;
  • vyjadřuje a zdůvodňuje své názory na vybrané jevy z oblasti výchovy a vzdělávání a reflektuje podmíněnost svých názorů.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html