|
|
|
||
The aim of the course is to inform students about basic discourses in education and to present information on selected education alternatives in the Czech Republic and in the world. In the form of presentations, analysis of documents and commented videos, students will be given the opportunity to think about the principles on which each education alternative is built and the methods and approaches they use.
Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (28.02.2018)
|
|
||
Gray, P. (2016). Svoboda učení: jak nechat děti rozhodovat o svém vzdělávání. Praha: PeopleComm. Kaščák, O. & Pupala, B. (2009). Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, s.r.o. Montessori, M. (2011). Od dětství k dospívání. Praha: Triton. Montessori, M. (2012). Tajuplné dětství. Praha: Triton. Montessori, M. (2017). Objevování dítěte. Praha: Portál. Neill, A. S. (2013). Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm. Průcha, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky. Tichý, F. (2011). Přírodní škola - cesta jako cíl, aneb, Vyprávění o minulosti, současnosti a zkušenostech alternativního gymnázia. Semily: Geum. Tichý, F. (2017). Výchova jako dobrodružství: to se v té Přírodní škole učíte na stromech?. Semily: Geum. Wenke, H. & Roehner, R. (2000). Ať žije škola. Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido. Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (28.02.2018)
|
|
||
- an essay according to a given structure Last update: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
· úvod do problematiky, definice pojmu · aktuální statistické údaje · hlavní diskurzy ve vzdělávání · vybrané typy klasických reformních alternativních škol (Waldorf, Montessori, Dalton) · svobodné školy · Scio školy · domácí vzdělávání · lesní školky · Přírodní škola Last update: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (28.02.2018)
|