Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (19.09.2018)
Students will learn about the teacher's profession and the job of the teacher in the overall context of the school's course. Above all, it focuses on the interaction of teacher and pupil in the educational process and related non-learning activities. In the context of the accompanying seminars, they will theoretically reflect the general pedagogical and psychological aspects of teaching according to the portfolio assignment.
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (19.09.2018)
Studující se v průběhu praxe ve škole seznámí s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Především se soustředí na interakce učitele a žáka ve výchovně-vzdělávacím procesu a související nevýukové činnosti. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovat obecně pedagogické a psychologické aspekty výuky podle zadání portfolia.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (19.09.2018)
Students will demonstrate the ability to theoretically reflect psychological, socio-pedagogical and didactical aspects of teaching and learning at lower secondary school level.
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (19.09.2018)
Studující prokáží schopnost teoreticky reflektovat psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické aspekty vzdělávání a výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol.
Literature -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (29.10.2019)
Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (19.09.2018)
Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.
Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe (v LMS Moodle)
Teaching methods -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (28.09.2020)
Students will be informed about the organization of distance learning and the assignment of tasks in portfolios by letter.
Further communication with students will take place via e-mail and Skype.
They will get feedback through MOODLE.
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (28.09.2020)
Studenti budou o organizaci distanční formy výuky i o zadání úkolů v portfoliích informováni dopisem.
Další komunikace se studenty bude probíhat prostřednictvím e-mailů a Skype.
Zpětnou vazbu budou získávat prostřednictvím MOODLE.
Syllabus -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (22.10.2018)
Factors influencing the social climate of a school or a selected facility. Characteristics of the work of a class teacher, educator, leisure teacher, special pedagogue, school prevention methodology, educational counselor, school psychologist, social worker, etc. Risk behavior of pupils at school or other school facilities. Specific forms of prevention. Preparation for teaching. Recording from a clock Individual concept of teaching. Review of professional literature.
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (22.10.2018)
Faktory ovlivňující sociální klima školy nebo vybraného zařízení.
Charakteristika náplně práce třídního učitele, vychovatele, pedagoga volného času, speciálního pedagoga, školního metodika prevence, výchovného poradce, školního psychologa, sociální pracovnice aj..
Rizikové chování žáků na škole nebo jiném školském zařízení.
Konkrétní formy realizované prevence.
Příprava na výuku.
Záznam zhospitované hodiny
Individuální pojetí výuky.
Recenze odborné literatury.
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (28.09.2020)
Elaboration of tasks assigned in the pedagogical and psychological part of the portfolio.
Last update: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. (28.09.2020)
Vypracování úkolů zadaných v pedagogické a psychologické části portfolia.