|
|
|
||
The course introduces the theory and practice of the use of general ethics, helps in understanding ethical thinking and decision-making, refining one's own values. Introduces students to the basic ethical issues of professional ethics in management and education. It develops students' ability to start, make decisions and argue from the positions of basic ethical principles.
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (22.01.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je:
- osvojení základních etických paradigmat, směrů a hledisek, utvářejících kontinuitu morality západní kultury, - kultivace kritického názoru na názoru na rozmanitá pojetí morálky, s nimiž pracuje, - získání základní obeznámenosti s náležitostmi kritické práce s morálními soudy, - získání základního vhledu do obecných metodologických předpokladů etického myšlení v dějinách i současnosti. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (22.01.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (22.01.2024)
|
|
||
Podmínkou získání atestu je včasné odevzdání či prezentování kvalitního podkladu prokazujícího schopnost profesně etické rozvahy. Podklad může mít podobu: a) teoretické seminární práce věnované určitému problému či přínosu určité etické teorie pro etiku ve vzdělávání (4 - 6 NS) - př. Aristotelovo pojetí praktické moudrosti a jeho význam pro andragogiku; b) etického zamyšlení nad určitým (typickým) fenoménem/dilematem v oblasti vzdělání (4 - 6 NS) - př. etické problémy spojené uplatňováním autority, téma nastavování pravidel a hranic, odpovědnost ve výchově; c) etické reflexe kazuistického případu z oblasti výchovy a vzdělávání (4- 6 NS) - př. představení eticky exponované situace a její analýza (situatace typu relfexe učtelova problematického jednání vůči žákům, zkušenost s etickým dilematem, bossing, mobbing apod. Podklad pro získání zápočtu po domluvě s vyučujícím může být vypracováván nejen individuálně, ale též skupinově, ovšem za současné modifikace požadavků na výstup. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.01.2024)
|
|
||
Povinná literatura: ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. 292 s. ISBN 80-200-0917-5. PELCOVÁ, N. a I. SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2652-9. SLÁMEČKA, V. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012. 185 s. ISBN 978-80-01-05005-7. HENRIKSEN, J.O., VETLESEN, A.J. Blízké a vzdálené. Praha: Podané ruce, 2000. ISBN 80-858-3485-5.
Doporučená literatura: DOROTÍKOVÁ, S. Profesní etika v učitelství. Praha: Univerzita Karlova Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-102-8. Hartmann, N. Struktura etického fenoménu. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0970-1. JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003. 223 s. ISBN 80-725-4329-6. KUNZ, V. Společenská odpovědnost firem. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3983-0. PETERS, R. S. Ethics and Education. 4. rozšířené. Oxford: Alden & Mowbray, 2015. ISBN 978-1-138-89041-1. RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2019. ISBN 978-80-7603-015-2. ŠMAJS, J., BINKA, B. a I. ROLNÝ. Etika, ekonomika, příroda. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4293-9. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (16.01.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Kořeny etiky 2. Etické principy 3. Členění etiky 4. Současná etická dilemata 5. Koncept vzdělávání a etika 6. Vzdělávání a sociální kontrola 7. Justifikace ve vzdělávání 8. Aspekty rovnosti ve vzdělávání 9. Zohledňování zájmů 10. Respektování a koncept člověka/osobnosti 11. Etika řízení, manažerská etika 12. Společenská a sociální odpovědnost Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (22.01.2024)
|
|
||
Podpora na Padletu: https://pedfuk.padlet.org/zicha/m-j-bly-tiv-padlet-gyrezq28m8mixv7w Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (22.03.2024)
|