|
|
||
A significant area of interest in andragogy is the social field. This issue is represented by social andragogy as an applied andragogical discipline focused on the education and re-education of adults in a social context. Social andragogy examines the relationship between the social environment, the social situation of the individual and his/her educational potential; it deals with the issue of integration and resocialization of the adult into society and helps disadvantaged individuals and marginalized groups to solve crisis and unexpected life situations through counselling and education. Cultural andragogy, like social andragogy, is still in its infancy in the Czech environment. Its subject matter is to help the adult in enculturation, maintaining his/her cultural competence and cultivating his/her personality through cultural, educational, leisure and civic activities.
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studujícím komplexní teoretické a praktické znalosti v oblasti sociální a kulturní andragogiky, s důrazem na jejich aplikaci v edukační praxi. Studující budou schopni analyzovat vztahy mezi sociálním prostředím, edukačním potenciálem dospělých a procesy socializace, resocializace a integrace do společnosti. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (06.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Zkouška - písemný test, hranice úspěšnosti 80 % Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: DRÁPAL, J., JIŘIČKA, V., RASZKOVÁ, T. (eds.). České vězeňství. Praha: Wolters Kluwer, 2021. 456 s. ISBN 978-80-7676-066-0. SZABOVÁ-ŠÍROVÁ, L. Sociálna andragogika: teoretické, empirické a praktické aspekty. Bratislava: Univerzita Komenského, 2015. 221 s. ISBN 978-80-223-3752-6. PROKOP, D. Slepé skvrny: o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Brno: Host, 2020. ISBN 978-80-275-0308-7. VETEŠKA, J. Mediace a probace v kontextu sociální andragogiky. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 252 s. ISBN 978-80-7478-898-7. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. VETEŠKA, J., FISCHER, S. Psychologie kriminálního chování: vybrané otázky etiologie, andragogické intervence a resocializace. Praha: Grada, 2020. 208 s. ISBN 978-80-271-0731-5. Doporučená literatura: BALVÍN, J. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. 236 s. ISBN978-80-86798-07-3. ČORNANIČOVÁ, R. Kultúrno-osvetová andragogika. In: Acta Andragogica 2. Bratislava: katedra andragogiky FF UK a BB Print, 2011, s. 37–56, 189 s. ISBN 978-80-970595-2-1. GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. 1048 s. ISNB 978-80-257-0807-1. FREIRE, P. Pedagogika utlačovaných. Praha: Neklid, 2022. ISBN 978-80-908247-9-9. HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca – teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. Praha: Česká andragogiká společnost, 2009. 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7. HATÁR, C. Sociálna andragogika. Kapitoly z teorie a metodiky sociálno-edukačnej starostlivosti o dospelých. Nitra: Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, 2012. 152 s. ISBN 978-80-558-0037-0. PERHÁCS, J. Personalizačné a socializačné aspekty rozvoja osobnosti dospelých. Praha: Rozlet ve spolupráci s Českou andragogikou společností, 2011. 158 s. ISBN 978-80-904824-4-9. KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2. KRYSTOŇ, M. a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela, 2011. 240 s. ISBN 978-80-557-0211-7. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (25.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1. Vznik a vývoj sociální a kulturní andragogiky; kulturně-osvětová andragogika 2. Předmět a metodologie sociální a kulturní andragogiky 3. Socializace, resocializace a integrace, sociální prostředí, sociální pomoc dospělým, sociální učení 4. Kultivace osobnosti, enkulturace, zprostředkování kulturních hodnot a aktivní participace na životě společnosti 5. Interkulturní a multikulturní aspekty společnosti 6. Cílové skupiny sociálně-edukační práce s dospělými – východiska, vzdělávací potřeby 7. Specifika edukace marginalizovaných skupin – rizika, potřeby a možnosti dalšího vzdělávání, resocializace 8. Sociálně-andragogická intervence – charakteristika, etapy, metody 9. Specifika kulturně zaměřené edukace; muzeologie a kulturologie 10. Odborníci působící v edukaci dospělých – jejich kompetence a kvalifikace, sebevzdělávání, psychohygiena a prevence syndromu vyhoření 11. Penitenciární a postpenitenciární věda – teoretická, metodologická a epistemologická východiska 12. Andragogické poradenství jako nástroj sociální andragogiky a sociální integrace
Cvičení: Cvičení navazují na témata přednášek. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (04.09.2024)
|
|
||
Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (06.09.2024)
|