|
|
|
||
The course deals with modern concept of education management in broad and narrow context with application of interdisciplinary contexts and approaches, accentuates context of knowledge economy, learning society and learning organization in the environment of dynamic changes and specific target groups. At the educational organization level, attention is paid to the role of managers, the managerial functions performed by managers, and the environment of application aspects of management, including methodological aspects for effective management in education.
Students will acquire skills in creating and applying managerial tools of education and basics of counseling in relation to adults (institutional and personnel aspects), consolidate professional attitudes to modern principles of education process management in various conditions and environments in accordance with humanistic approaches.
Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studium se opírá o prezenční výuku dle sylabu a předpokládá i samostudium v dostatečném rozsahu a plnění zadaných distančních aktivit. Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška (test, písemná, ústní) Zkouška je udělena za splnění distančních aktivit a prokázání znalostí v rozsahu předmětu. V průběhu semestru zpracování tří úkolů dle zadání v LMS Moodle. Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Povinná: MATOUŠ, Z., J. VETEŠKA, L. PAULOVČÁKOVÁ a M. TURECKIOVÁ. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-3-4. PAVLOV, I. Učiteľská andragogika – o profesijnom vzdelávaní a poradenstve. Praha: ČAS, 2018. ISBN 978-80-906894-1-1. ŘEZÁČ, J. Moderní management. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-1959-4. TRUNEČEK, J. Management znalostí. Praha: C.H. BECK, 2004. ISBN 80-7179-884-3. VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1. VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 124 s. ISBN 978-80-7603-348-1. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M., TROJAN, V. (Eds.). Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, 2017. 187 s. ISBN 978-80-7290-958-2. VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ.Management and Marketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Con, 2018. 79 p. ISBN 978-3-945862-24-7. Doporučená: ARMSTRONG, M. a S. TAYLOR. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. 13. vyd. Praha: Grada, 2015. 928 s. ISBN 978-80-247-5258-7. GRASSEOVÁ, M. a kol. Procesní řízení. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1987-3. KUBÍČKOVÁ, L. a K. RAIS. Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4564-0. KRAVČÁKOVÁ, G. Manažment ľudských zdrojov. Košice: UPJŠ, 2014. 157 s. ISBN 978-80-8152-219-2. Dostupné z https://unibook.upjs.sk/img/cms/2014/fvs/manazment _ludskych_zdrojov.pdf PAULOVČÁKOVÁ, L. Vzdělávání a rozvoj manažerů v kontextu manažerských kompetencí, s. 49 ̶ 60 In: VETEŠKA, J. (ed.) Vzdělávání dospělých 2017 – v době rezonujících společenských změn. Praha: Česká andragogická společnost, 2018. 300 s. ISBN 978-80-906894-2-8. PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment – terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. 168 s. ISBN 978-80-8168-660-3. PRŮCHA, J. a J. VETEŠKA. Andragogický slovník. 2. akt. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4748-4. ŘEPA, V. Procesně řízená organizace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4128-4. SMEJKAL, V. a K. RAIS. Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích. Praha: Grada, 2006. 296 s. ISBN 80-247-1667-4. TROJAN, V. (ed.) Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. 131 s. ISBN 978-80-7290-897-4. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. 319 s. ISBN 978-80-262-1026-9. Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Hlavní témata předmětu: 1 Management vzdělávání – sociální, ekonomické a psychologické souvislosti 2 Management znalostí 3 Učící se organizace 4 Management vzdělávání a rámce vzdělávání 5 Management vzdělávání na úrovni vzdělávací organizace 6 Osobnost manažera ve vzdělávání 7 Procesní management 8 Management změn 9 Krizový management 10 Metodické aspekty managementu – manažerské metody a nástroje
Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle. Last update: Mück David, Mgr. (09.09.2024)
|
|
||
Studující definují a vysvětlí klíčové pojmy managementu vzdělávání včetně aplikací interdisciplinárních souvislostí a přístupů. Studující identifikují role manažera a manažerské funkce. Studující získají dovednosti při tvorbě a uplatnění manažerských nástrojů vzdělávání a základů poradenství ve vztahu k dospělým. Last update: Kříž Jaroslav, PhDr. Mgr., MBA (22.09.2024)
|